Jak wybrać dobrą agencję celną?

Marek Szydełko
01.04.2020

Współpraca z agencją celną jest niezbędnym elementem prowadzenia biznesu transportowego, zwłaszcza na trasach międzynarodowych. W Polsce nie brakuje agencji oferujących kompleksowe usługi na rzecz branży przewozowej, ale nie wszystkie z nich są godne polecenia. W naszym poradniku podpowiadamy, jak wybrać naprawdę dobrą agencję celną.

Kompetencje w zakresie prawa

Prawo przewozowe i handlowe to bardzo skomplikowane dziedziny, których nie da się nauczyć po godzinach, wybiórczo czytając akty prawne. Mało który przedsiębiorca prowadzących firmę transportową miałby też na to czas. Dlatego wybierając agencję celną warto zacząć od upewnienia się, że ma ona odpowiednie kwalifikacje do udzielania firmie wsparcia w zakresie obowiązujących przepisów – zarówno na gruncie polskim, jak i europejskim.

Kompleksowa obsługa

Dobra agencja celna powinna zagwarantować swojemu klientowi obsługę w formule all inclusive, czyli udzielać mu wsparcia na każdym etapie prowadzenia biznesu. Wiele agencji ogranicza się wyłącznie do bieżącego realizowania różnych zleceń. Lepiej natomiast będzie postawić na taką, która świadczy również usługi doradcze. Dodatkowo radzimy zorientować się, czy agencja obsługuje firmy bez względu na ich wielkość. Zdarza się, że część agencji skupia się wyłącznie na dużych klientach, część natomiast ma zasoby umożliwiające im obsługiwanie jedynie małych, rodzinnych przedsiębiorstw.

Odciążanie klienta na poziomie wszelkich formalności

Kwestie formalne, czyli tak zwana papierkowa robota, to koszmar dla każdego przedsiębiorcy działającego w branży transportowej. Stąd rozsądnie będzie nawiązać współpracę z agencją celną, która zaoferuje kompleksową obsługę w tym zakresie. Należy się upewnić, że agencja m.in. przygotowuje w imieniu klienta różnego rodzaju świadectwa (np. EUR1), przygotowuje i składa wnioski do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wypełnia deklaracje akcyzowe itd.

Dyspozycyjność

Przed nawiązaniem współpracy z agencją należy koniecznie dopytać o czas realizacji poszczególnych zleceń, jak również gotowość do udzielenia przedsiębiorcy pomocy w nagłych sytuacjach – a takie, jak powszechnie wiadomo, są normą w branży transportowej. Dobrze będzie, jeśli agencja udostępnia np. całodobowy numer alarmowy lub przynajmniej kontakt do konkretnego pracownika obsługującego daną firmę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie