Faktoring jest usługą finansową, z której można skorzystać jednorazowo lub też zawrzeć stałą umowę z faktorem i regularnie sprzedawać mu swoje wierzytelności z tytułu faktur z odroczoną płatnością. To drugie rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w branży przewozowej. Wynika to z faktu, iż ten sektor jest mocno dławiony zatorami płatniczymi, a niepewność finansowa uniemożliwia wielu firmom rozwijanie biznesu. W naszym poradniku wyjaśniamy, jakie korzyści dla przedsiębiorstwa przewozowego wynikają ze stałego faktoringu.
To zdecydowanie największa zaleta stałego faktoringu. Dzięki temu, że przedsiębiorca zawsze ma możliwość sprzedania nieopłaconej faktury faktorowi, nie ryzykuje powstania zatoru płatniczego. Jest to bardzo ważne w takiej branży, jak transportowa, gdzie opóźnianie zapłaty jest na porządku dziennym. Płynność finansowa pozwala wyeliminować prawdopodobieństwo pustek w firmowej kasie, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo ekonomiczne pracownikom i właścicielom.
W wielu firmach przewozowych jest tak, że właściciele mają świetne pomysły na rozwinięcie biznesu, ale ich nie realizują, bo nie wiedzą, czy zachowają stałe wpływy. Taka niepewność jest niczym kotwica, przez którą przedsiębiorstwo nie ma szans na osiągnięcie silniejszej pozycji w branży. Dzięki stałemu faktoringowi właściciel firmy może dużo śmielej planować inwestycje, w tym finansować je z kredytu, ponieważ faktoring nie ma żadnego wpływu na zdolność kredytową przedsiębiorcy.
Chyba każdy przedsiębiorca z branży transportowej miał taką sytuację, kiedy na horyzoncie rysowała się intratna współpraca, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło, bo właściciel firmy bał się zaryzykować z uwagi na złe doświadczenia z nowymi kontrahentami. Faktoring pozwala pozbyć się takiego myślenia i podejmować śmielsze decyzje biznesowe. Dobrze jest przecież wiedzieć, że nawet jeśli kontrahent okaże się niesolidny, to firma i tak otrzyma część zapłaty za wykonaną usługę, która pozwoli chociaż pokryć jej koszty.
Stały faktoring pozwala praktycznie zrezygnować z obsługi windykacyjnej, ponieważ ta usługa eliminuje konieczność walczenia z kontrahentem o uregulowanie zaległej płatności. Dodatkowo firma może zaoszczędzić na usługach prawnych i odsetkach od kredytu, który miałby pokryć koszty bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa.