Solidny łańcuch dostaw to podstawa funkcjonowania sklepów sprzedających artykuły pierwszej potrzeby

Krzysztof Jagielski
06.05.2020

Zaspokojenie potrzeb w obszarze ekonomii na żądanie (on-demand economy) nigdy nie było trudniejsze dla sieci sprzedaży niż obecnie. Nagły wzrost zapotrzebowania na artykuły pierwszej potrzeby jak pieczywo, jajka czy nawet papier toaletowy doprowadził do braku tych produktów na całym świecie. O ile dostawcy są przygotowani na zwiększony popyt w okresie świątecznym czy w czasie sezonowych wyprzedaży, obecna sytuacja stawia przed branżą wyzwania o innym wymiarze. Przy rosnącym popycie oraz ograniczonych zasobach ludzkich, sieci sprzedażowe muszą dysponować solidnym i elastycznym łańcuchem dostaw, żeby móc dostarczać artykuły pierwszej potrzeby swoim klientom.

Kluczowym ogniwem elastycznego łańcucha dostaw są pracownicy magazynów, a szczególnie ich szybkie wdrożenie w korzystanie z narzędzi, które gwarantują odpowiednią wydajność funkcjonowania magazynu. Proces szkolenia oraz wdrażanie w obowiązki nowych pracowników działów magazynowych można skrócić wykorzystując urządzenia mobilne z systemem AndroidTM. Mając do dyspozycji znany interfejs, użytkownicy są w stanie szybciej nauczyć się wykonywania swoich zadań służbowych. Sklepom oraz firmom logistycznym umożliwia to szybsze dostosowanie się do wymagań klientów poszukujących artykułów pierwszej potrzeby.

Jak może pomóc technologia?

Wydajność obsługi magazynowej można zwiększyć poprzez wykorzystanie takich rozwiązań technologicznych jak urządzenia mobilne, aplikacje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR), wyświetlacze mocowane na głowie czy inne rozwiązania ubieralne. Sprzęt taki jest w stanie wskazać, gdzie w danym momencie dostępne są określone produkty.

Pracujące pod kontrolą systemu Android komputery mobilne umożliwiają pracownikom szybkie i precyzyjne wykonywanie zadań, co jest kluczowe w dynamicznej sytuacji panującej obecnie w branży logistycznej. Tego typu urządzenia wykorzystywane są przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, przez pracowników magazynów pracujących na trzy zmiany, gdzie każda sekunda ma znaczenie. Profesjonalne urządzenia mobilne muszą posiadać baterie o większej pojemności niż tradycyjne urządzenia konsumenckie oraz działać dłużej na jednym ładowaniu. Każda sekunda przerwy w pracy sprzętu może mieć wpływ na terminową realizację zobowiązań firmy czy też negatywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży. Urządzenia takie muszą być również wyposażone w mechanizmy szybkiego i precyzyjnego odczytu danych. Dlatego właśnie funkcje skanowania w urządzeniach przenośnych są kluczowe dla produktywności i wydajności pracy.

Wiele komputerów mobilnych klasy korporacyjnej nie potrafi odczytywać kodów kreskowych z większych odległości. Może to stanowić problem dla pracowników magazynów, w których konieczne jest odczytywanie kodów z odległości 20 m oraz odczytywanie informacji przy użyciu dużych zbliżeń, a także dla operatorów wózków widłowych, którzy muszą lokalizować transportowane artykuły w poszczególnych alejkach czy regałach.

Ponadto, nie wszystkie urządzenia oznaczane przez producentów jako „klasa korporacyjna” lub „wzmocnione” są w stanie znosić ciągłą pracę w temperaturze typowej dla łańcucha chłodniczego. Dlatego też w takich warunkach kluczowe jest dysponowanie sprzętem zaprojektowanym do pracy w warunkach chłodniczych, wyposażonym w podgrzewany ekran, zasilanym baterią dostosowaną do niskich temperatur, posiadającym certyfikat C1D2 i dopuszczonym do pracy w warunkach niebezpiecznych.Nie jest to jednak kompletny wykaz sposobu zastosowań tych urządzeń.

Urządzenia mobilne są dziś wykorzystywane nie tylko do skanowania. Wiele z nich wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji (AI) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR). Rozwiązania takie są stosowane w coraz mniejszych urządzeniach i są powszechnie wykorzystywane choćby w komputerach mobilnych i tabletach. Obecnie coraz częściej poszukuje się sposobów wykorzystania wyświetlaczy mocowanych na głowie klasy korporacyjnej. Inteligentne okulary mogą pomóc pracownikom w odpowiednim lokalizowaniu produktów, w zarządzaniu stanami magazynowymi oraz w szybkim wyznaczaniu kolejnych zadań, bez konieczności używania rąk, dając tym samym swobodę w wybieraniu i umieszczaniu produktów na wózkach.

Gdy artykuły w magazynie zostały już wybrane, posortowane i popakowane, pozostaje jeszcze ich sprawna dostawa do klienta lub umożliwienie ich odbioru. Odbiór osobisty jest coraz częściej przez kupujących wybierany jako preferowana metoda dostawy. Technologie mobilne, które oferują klientom podjechanie bezpośrednio pod magazyn i odebranie zakupionego towaru, nie tylko umożliwiają wygodny odbiór towaru, ale również ograniczają bezpośredni kontakt z pracownikami. Wykorzystywanie odpowiednich rozwiązań klasy korporacyjnej umożliwia zwiększenie wydajności pracy załogi oraz usprawnia przepływy operacyjne, szczególnie w obecnym czasie pełnym wyzwań bez precedensu.

Więcej informacji na stronie: Zebra Technologies

Mark Thomson, Director of Hospitality and Retail, EMEA, Zebra Technologies

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.