Najpopularniejsze modele transportu w firmie logistycznej

Branża logistyczna, wbrew różnym opiniom, nie jest tak jednolita i monotematyczna. Bez przerwy pojawiają się w niej nowości, które albo się przyjmują i nadają kierunek rozwoju, albo szybko znikają. Firmy korzystają z różnych narzędzi, które potencjalnie mogą im dać przewagę nad konkurencją. Jednak doświadczenie pokazuje, że w branży logistycznej niesamowicie ważna jest elastyczność. Wygrywają te firmy, które np. mogą zaoferować różne modele transportu. Przybliżamy ich specyfikę.

Model wahadłowy

Jest to prawdopodobnie najpopularniejszy model transportu w naszym kraju, a jednocześnie najmniej skomplikowany. Polega on na tym, że samochód przedsiębiorcy regularnie dostarcza towar z punktu A do punktu B, korzystając z tylko jednej naczepy.

Przykładem modelu wahadłowego jest transport materiałów budowlanych z hurtowni na plac budowy.

Model wahadłowy ciągły

Różnica w stosunku do zwykłego modelu wahadłowego polega na tym, że kierowca samochodu obsługuje co najmniej 3 naczepy. Najpierw zawozi tę już wcześniej załadowaną np. do magazynu, skąd odbiera pustą, zawozi ją do miejsca załadunku, gdzie czeka już na niego kolejna, tym razem załadowana naczepa. Ten model jest bardzo wydajny, jednak wymaga świetnej organizacji – istnieje również duże ryzyko opóźnień.

Model promienisty

Często stosowany w sytuacji, gdy firma obsługuje odbiorców znajdujących się blisko siebie i w niedalekiej odległości od magazynu centralnego. Model promienisty polega na tym, że kierowca pobiera ładunek z magazynu, zawozi go do odbiorcy, wraca do magazynu po kolejny ładunek i dostarcza go następnemu klientowi.

Model obwodowy

Bardzo często wykorzystują go firmy kurierskie. Kierowca pobiera ładunek, który jest przeznaczony dla różnych odbiorców. Dostarcza towary bez konieczności każdorazowego powrotu do magazynu, co znacznie obniża koszty, jednak nie sprawdza się w przypadku dużych ładunków.

Model sztafetowy

Jak sama nazwa wskazuje mamy tutaj do czynienia ze sztafetą pojazdów. Model ten wykorzystuje się wtedy, gdy punkty docelowe znajdują się w znacznej odległości od siebie. Wówczas ciągnik siodłowy dowozi naczepę do magazynu przeładunkowego, skąd mniejsze samochody dostarczają towary końcowym odbiorcom.

Niektóre firmy są w stanie zaoferować wiele modeli transportu, co wpływa na elastyczność ich oferty. Zdarza się jednak, że przedsiębiorcy specjalizują się wyłącznie w konkretnym modelu (jak np. firma kurierska).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.