Tak zwana firanka to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów naczep w transporcie drogowym. Jej nazwa nawiązuje do charakterystycznej plandeki bocznej, która można łatwo przesuwać jak zasłonę czy właśnie firankę. Zastosowaniu takiej naczepy bliżej przyglądamy się w naszym artykule.
Naczepa firanka ma konstrukcję podobną do standardowej naczepy plandekowej, jednak jej boki zamiast sztywnej zabudowy posiadają elastyczne, przesuwne ściany wykonane z wytrzymałego materiału. Plandeka jest osadzona na prowadnicach, co umożliwia szybkie otwieranie i zamykanie.
Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość załadunku z trzech stron – od tyłu, z boku i od góry (po zdjęciu dachu), co czyni ten rodzaj naczepy niezwykle wszechstronną w transporcie drogowym.
Naczepy typu firanka są wykorzystywane do transportu różnorodnych ładunków, takich jak:
Ta elastyczność i wszechstronność decyduje o tym, że naczepy typu firanka są bardzo popularnym wyborem w branży logistycznej i spedycyjnej. Dodatkową zaletą tej konstrukcji jest jej lekkość, co przekłada się na większą ładowność całego zestawu, pozwalając na jednorazowe przetransportowanie większej ilości towaru.