Branża e-commerce jest najszybciej rozwijającą się w naszym kraju. Nic dziwnego, że właściwie z miesiąca na miesiąc przybywa sklepów online, których właściciele liczą na sowite zyski. To jednak nie jest takie proste. Biznes e-commerce jest niesamowicie konkurencyjny, dlatego konieczne jest ciągłe poszukiwanie sposobów na zyskanie przewagi i zdobycie zaufania konsumentów. Jednym z kroków prowadzących do tego celu jest zadbanie o logistykę dostaw produktów. Jakie trendy warto naśladować?
Czyli po prostu dostawa jeszcze tego samego dnia. Co prawda w polskich warunkach realizacja takiej usługi jest niezwykle trudna, ale w Stanach Zjednoczonych, będących największym rynkiem e-commerce na świecie, jest to obecnie standard. Warto zatem czerpać z tych najlepszych wzorców. Nawet jeśli nie masz możliwości zaoferowania klientom dostawy tego samego dnia, to przynajmniej wprowadź w firmie taki model zarządzania pracą, aby paczki były wysyłane na bieżąco i docierały do adresata następnego dnia roboczego. Na tym poziomie potrzebna jest doskonała logistyka magazynowa oraz skuteczny proces pakowania.
To jeden z najgorętszych trendów w logistyce w e-commerce, z którego korzystają dziś największe sklepy online. Personalizowane opakowania wzmacniają więź klienta z marką sprzedawcy. Karton z elementami identyfikującymi konkretny sklep, choć nadal pozostaje tylko kartonem, wpływa na zwiększenie zaufania do sprzedawcy i kreuje jego atrakcyjny wizerunek.
Kolejny „hit”, który powoli staje się standardem w logistyce w e-commerce. Co prawda prawo daje konsumentom możliwość dokonania zwrotu towaru zakupionego online w ciągu 14 dni, ale nie precyzuje, kto powinien ponieść koszty przesyłki. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zyskać przewagę nad konkurencją, zdecydowanie warto wprowadzić politykę darmowych zwrotów w systemie door-to-door. Dodatkowo można wydłużyć czas na podjęcie decyzji np. do 30 dni.
Dbałość o środowisko naturalne jest bardzo ważnym trendem w całym biznesie, nie tylko w e-commerce. Warto to wykorzystać, aby wzmocnić wizerunek marki sklepu i zyskać uznanie klientów, dla których kwestie związane z ekologią są ważne i mogą mieć wpływ na ich wybory zakupowe. Ekologiczne opakowania, na przykład kartony czy wypełnienia zabezpieczające z recyklingu są drobnym, tanim, a bardzo wskazanym elementem wyróżniającym e-biznes.