Jak znaleźć dobrego spedytora? 6 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przed podjęciem współpracy

Logistyka nie może istnieć bez spedycji. Wybór firm świadczących usługi transportowe jest ogromny, co wcale nie oznacza, że jest łatwy. Jeśli zamierzamy podjąć współpracę z nowym przewoźnikiem, którego nie znamy, to powinniśmy być bardzo ostrożni. W końcu powierzymy mu towar wart nierzadko setki tysięcy złotych. Podpowiadamy Wam, jak wybrać dobrego spedytora i na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.

  1. Wyznaczmy pracownika, który będzie odpowiadał za kontakt ze spedytorem – to znacznie ułatwia współpracę oraz pozwala dużo dokładnie zweryfikować profesjonalizm przewoźnika.
  2. Dokładnie weryfikujmy dokumentację firmy – spedytor ma obowiązek przedstawić nam oryginały swoich wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także licencji wspólnotowej, której autentyczność możemy zweryfikować na stronie ITD. Musi także przedstawić nam licencję na wykonywanie działalności spedycyjnej.
  3. Żądajmy przedstawienia warunków wykupionego ubezpieczenia OCPD – koniecznie trzeba wówczas sprawdzić, czy ubezpieczenie obejmuje ryzyko zarówno zaangażowania faktycznego, jak i umownego. Chodzi o to, aby ubezpieczyciel spedytora odpowiadał za jego działania także wówczas, gdy powierzy on przewóz naszych materiałów swojemu podwykonawcy – wówczas będziemy mieli do czynienia z zaangażowaniem umownym. Koniecznie sprawdźmy też, czy polisa jest aktualna (czy np. firma nie ma zaległości w płaceniu składek).
  4. Poprośmy o opinię firm, które już współpracowały ze spedytorem – jeśli mamy do czynienia z profesjonalnym przewoźnikiem, to z pewnością będzie on dysponował jakimiś referencjami. Wówczas zweryfikujmy ich autentyczność po prostu kontaktując się z firmami, które takie listy polecające wystawiły.
  5. Zweryfikujmy uprawnienia i doświadczenie kierowców – spedytor powinien nam udzielić informacji na temat swojej załogi. Wówczas będziemy wiedzieli, czy naszym towarem zaopiekuje się kierowca z 2- czy 22-letnim stażem, a może to mieć bardzo duże znaczenie. Przed wydaniem towaru pracownik naszej firmy powinien również zweryfikować, czy dany kierowca ma przy sobie niezbędną dokumentację (zdarzają się próby wyłudzenia towaru), czy posiada uprawnienia do kierowania pojazdem oraz jego dowód rejestracyjny.
  6. Oceńmy stopień zabezpieczenia samochodu przewozowego – zwróćmy uwagę, czy posiada on odpowiedniej jakości zabezpieczania antywłamaniowe, czy jest w dobrym stanie technicznym, czy podczas załadunku zostały zachowane normy bezpieczeństwa i zabezpieczenia towaru. Jeśli spedytor jest pod tym względem niechlujny, to źle wróży dla przyszłej współpracy.

To absolutne podstawy, o których musimy pamiętać przed rozpoczęciem kontaktów biznesowych z nowym kontrahentem. Jemu także powinno zależeć na jak najlepszym zaprezentowaniu się przed zleceniodawcą, dlatego profesjonalna firma z pewnością nie będzie robić problemów w kwestii zweryfikowania jej jakości. Ufajmy, ale niech to będzie ograniczone zaufanie – przynajmniej na początku współpracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.