Destabilizacja polityczna czy społeczna do tej pory była kojarzona przede wszystkim z krajami trzeciego świata. Coraz częściej jednak problem ten dotyka państw europejskich, w tym należących do Unii Europejskiej. Przykładem może być Francja, regularnie wstrząsana falami strajków czy zamachami terrorystycznymi. Organizując przewóz do takiego kraju trzeba w pierwszej kolejności zadbać o dobre, szczegółowe planowanie. Co należy tutaj uwzględnić?
Wiedząc, że w danym kraju dochodzi lub może dojść do niepokojów społecznych lub gwałtownego zdestabilizowania sytuacji politycznej nie możemy zakładać, że kierowca dotrze na miejsce w takim samym czasie, jak zwykle. Aby uniknąć naliczenia kar ze strony zleceniodawcy należy go uprzedzić o wydłużeniu czasu transportu i powołać się na obiektywne czynniki. Aby określić przybliżony czas dojazdu można sprawdzić na oficjalnych stronach rządowych, czy np. nie zostały przywrócone kontrole na granicach.
Do zamieszek i gwałtownych wydarzeń najczęściej dochodzi w stolicy oraz największych miastach. Zwykle dużo spokojniej jest na terenach wiejskich. Dlatego planując przewóz towarów do kraju zagrożonego destabilizacją lepiej będzie opracować trasę omijającą główne ciągi komunikacyjne, w tym autostrady, które mogą być blokowane.
Powinno ono stanowić priorytet dla osoby odpowiedzialnej za logistykę w firmie przewozowej. Kierowca z pewnością będzie musiał odbyć pauzę, dlatego planujemy trasę w taki sposób, aby wypadła ona albo poza granicami zdestabilizowanego kraju, albo w miejscu względnie bezpiecznym, np. na dużym parkingu oddalonym od epicentrum wydarzeń.
Kierowca wybierający się w trasę do kraju o niestabilnej sytuacji politycznej i społecznej bezwzględnie powinien zostać zaopatrzony w odpowiedni zapas gotówki. Nie ma sensu liczyć na to, że wszędzie uda mu się zapłacić kartą – nieczynne mogą być też bankomaty, poza tym szukanie ich po trasie samo w sobie może być niebezpieczne. Gotówka zostanie przyjęta wszędzie i np. pozwoli zapłacić za przejazd autostradą czy paliwo, gdyby doszło do zawieszenia działania systemów płatności bezgotówkowej.