Jak usprawnić obsługę klientów w sklepie internetowym?

Piotr Kowalczyk
19.04.2021

Branża e-commerce rośnie jak na drożdżach. Ten sektor jest jednym z największych beneficjentów pandemii COVID-19, która zmusiła do robienia zakupów online nawet osoby wcześniej w ogóle tym niezainteresowane. Paradoks polega natomiast na tym, że mnóstwo sklepów internetowych ma poważne problemy ze sprawną obsługą klientów. Tutaj kłaniają się różnego rodzaju błędy logistyczne. Jakie wskazówki warto zastosować? Omawiamy je w naszym artykule.

Zainwestuj w system informatyczny            

Mamy na myśli system klasy ERP/CRM, który pozwoli Ci zapanować nad całym procesem sprzedaży online i odciąży Cię w wielu czasochłonnych czynnościach. Przykładowo: gdy klient składa zamówienie, to od razu na jego mailu ląduje potwierdzenie wraz z dokumentem sprzedaży, np. fakturą pro forma. Po zrealizowaniu zamówienia klient dostaje wystawioną automatycznie fakturę VAT, która jest od razu księgowana w systemie. Ty nie musisz się już tym zajmować czy zatrudniać do tego dodatkowych pracowników.

Prowadzenie popularnego i dochodowego sklepu online bez tego typu narzędzi informatycznych jest praktycznie niemożliwe. Dlatego jest to pierwszy krok, jaki powinieneś wykonać chcąc usprawnić obsługę klienta.

Nawiąż współpracę z zewnętrzną firmą logistyczną

Jeśli masz mały sklep internetowy, który do tej pory prowadziłeś samodzielnie, ale pandemia z tygodnia na tydzień napędziła Ci mnóstwo klientów, to nic dziwnego, że z niczym się już nie wyrabiasz. Proces rekrutacji pracowników zajmuje trochę czasu, dlatego dobrym pomysłem może być skorzystanie z outsourcingu logistyki.

Rozejrzyj się za firmą, która przejmie od Ciebie wszystkie obowiązki związane z wysyłką i dostarczeniem przesyłek do klientów. Niektóre firmy oferują nawet swoje przestrzenie magazynowe, co jest idealną opcją dla właścicieli sklepów internetowych prowadzących biznes we własnym domu czy tym bardziej mieszkaniu.

Unormuj proces pakowania i zabezpieczania przesyłek

Jest to często bagatelizowana kwestia, szczególnie przez właścicieli małych sklepów internetowych, które do tej pory cieszyły się umiarkowaną popularnością. Jeśli jednak teraz tych klientów jest znacznie więcej, to musisz w końcu wprowadzić normę pakowania i zabezpieczania przesyłek, dzięki czemu będzie to zajmować znacznie mniej czasu. Zainwestuj więc w znormalizowane opakowania, wypełnienia oraz taśmy pakowe z logo sklepu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.