Przewóz towarów w kontenerach jest standardową praktyką stosowaną na całym świecie. Kontenery pozwalają pomieścić bardzo duże ilości towarów, a przy tym są na tyle uniwersalne, że świetnie sprawdzają się zarówno w transporcie morskim, kolejowym, jak i drogowym. Każdy spedytor powinien mieć wiedzę na temat prawidłowego ładowania kontenerów. Najważniejsze zasady omawiamy w naszym poradniku.
Wyróżniamy tutaj dwa najpopularniejsze rodzaje kontenerów:
Zwracamy natomiast uwagę na fakt, iż faktyczna pojemność kontenera może się znacząco różnić w zależności od tego, co zamierzamy do niego załadować oraz jak bardzo przyłożymy się do zagospodarowania wolnej przestrzeni. Przykładowo: dużo więcej towarów wejdzie do kontenera, jeśli zastosujemy paletyzację.
Bardzo ważną zasadą, której musi przestrzegać spedytor na etapie ładowania kontenera, jest przestrzeganie lokalnych przepisów dotyczących dopuszczalnej ładowności. Każdy kraj ma własne restrykcje ograniczające limity wagowe dla ładunków, które są przewożone po drogach publicznych. Dlatego już na etapie załadunku kontenera musimy wiedzieć, gdzie i w jaki sposób będzie on transportowany.
Przykładowo: w Polsce limity wagowe dla kontenerów 20-calowych ograniczają masę ładunku do 22 ton, natomiast w przypadku kontenerów 40-calowych – do 19,5 tony.
Załadowanie kontenera towarami umieszczonymi na paletach jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ gwarantuje, że w środku zmieści się dużo przedmiotów. Należy tutaj jednak pamiętać o tym, że towar nie może wystawać poza obrys palety. Wszystkie towary muszą być stabilnie przymocowane do konstrukcji kontenera, aby nie doszło do ich uszkodzenia w czasie transportu.
Dodajmy również, że w kontenerze 20-calowym mieści się do 11 palet euro lub do 10 palet standardowych, natomiast w kontenerze 40-calowym do 24 palet euro i do 21 palet standardowych (na jednym poziomie).