Chcesz zlecić transport międzynarodowy? Sprawdź, jak wybrać odpowiednią firmę

Mariusz Siwko
07.01.2020

Polskie przedsiębiorstwa coraz odważniej poczynają sobie na zagranicznych rynkach. Eksport towarów z roku na rok rośnie i już jesteśmy potentatami w takich sektorach, jak chociażby produkcja stolarki okiennej czy mebli. Nawiązanie współpracy z zagranicznym kontrahentem zawsze wiąże się z koniecznością zorganizowania transportu. Nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na zainwestowanie we własną flotę, dlatego istnieje ogromne zapotrzebowanie na usługi transportu zagranicznego. Świadczących je firm oczywiście nie brakuje, ale jak wybrać naprawdę rzetelnego partnera? Wykorzystaj te wskazówki.

Sprawdzenie dokumentów

Od tego zawsze zaczynamy, bo powierzając komuś towary warte często setki tysięcy złotych, nie ma sensu polegać wyłącznie na czyichś zapewnieniach czy dobrym pierwszym wrażeniu. Przewoźnik musi udostępnić klientowi dokumentację poświadczającą, że chociażby posiada on zezwolenie na transport międzynarodowy oraz niezbędne licencje wymagane w kraju docelowym. Nie zaszkodzi również upewnić się, że firma przewozowa nie widnieje w rejestrach dłużników – taka sytuacja zawsze powinna spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej.

Ubezpieczenie

Każda szanująca się firma transportowa posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które w założeniu ma chronić interesy klienta. Jeśli – odpukać – doszłoby do uszkodzenia czy kradzieży ładunku, ubezpieczenie powinno pokryć wynikające z tego straty. To jednak tylko teoria. Niezbędne jest upewnienie się, że przewoźnik posiada rzetelną polisę ubezpieczeniową, z dużą sumą odszkodowania oraz wykupioną w renomowanym towarzystwie. Warto także sprawdzić, jaki jest faktyczny zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Doświadczenie w transporcie międzynarodowym

To bardzo ważna kwestia, której nie można bagatelizować. Jest wiele firm przewozowych, które istnieją na polskim rynku od lat, ale nigdy nie realizowały usług w transporcie międzynarodowym. Teoretycznie nie jest to wielkim problemem,  ale w praktyce brak doświadczenia może się odbić chociażby na czasie dostawy czy tym bardziej zwiększyć ryzyko utraty ładunku (wybór nieodpowiednich miejsc postojowych, nieodpowiedzialne zachowanie kierowcy na drodze etc.).

Usługi dodatkowe, podnoszące komfort zleceniodawcy

Chodzi tutaj między innymi o możliwość śledzenia transportu – coraz więcej firm udostępnia swoim klientom takie narzędzie, co niewątpliwie zwiększa poczucie bezpieczeństwa i minimalizuje stres. Ponadto firma przewozowa powinna zagwarantować klientowi stały kontakt ze spedytorem oraz błyskawicznie reagować w sytuacjach kryzysowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.