Tytułowa sytuacja nie należy wcale do rzadkości. Wielu kierowców stanęło przed dylematem, co robić, gdy doszło do zgubienia lub uszkodzenia karty kierowcy. To spory problem, gdy przewóz odbywa się w transporcie międzynarodowym wewnątrz Unii Europejskiej. Na szczęście przepisy dość dokładnie regulują tę kwestię. Szczegóły sprawdzisz w naszym poradniku.
Od razu wyjaśnijmy, że zgubienie lub uszkodzenie karty kierowcy nie jest równoznaczne z tym, że pracownik musi przerwać jazdę i poczekać na wydanie nowego dokumentu. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiej i Rady (UE) nr 165/2014 w takim przypadku kierowca może kontynuować jazdę bez karty kierowcy przez maksymalnie 15 dni kalendarzowych.
Ważne!
Okres ten może zostać wydłużony w szczególnym przypadku, gdy konieczny jest powrót do bazy, a pokonanie trasy może zająć więcej dni.
Kierowca, który chce lub musi kontynuować przejazd w oparciu o wymienione Rozporządzenie, musi wykazać brać możliwości przedstawienia lub użycia karty kierowcy. Wymaga się od niego prowadzenia szczegółowej dokumentacji, która pozwoli służbom skontrolowanie warunków i czasu transportu. W szczególności konieczne jest posiadanie wydruku z danymi prowadzonego pojazdu oraz:
Z kolei po zakończeniu trasy kierowca musi wydrukować kolejny dokument, na którym znajdą się informacje z tachografu (zarejestrowane przez niego okresy), inne okresy pracy, okresy gotowości i odpoczynku, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf – wszystko oczywiście od początku trasy. Dodatkowo na wydruku muszą się znaleźć wszystkie informacje umożliwiające identyfikację kierowcy i pojazdu. Jak widać, zgubienie karty kierowcy wiąże się z mnóstwem papierkowej roboty.
Po powrocie do bazy kierowca ma 7 dni na wystąpienie o kartę zastępczą do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. Otrzyma ją w ciągu 8 dni roboczych.