Transport w dobie pandemii – jak zapewnić kierowcy większe bezpieczeństwo?

Maciej Piwowski
09.11.2020

Pandemia COVID-19 wywróciła nasze życie do góry nogami i z ogromną siłą uderzyła w światową gospodarkę. Jedną z najmocniej dotkniętych branż jest transport, ponieważ w dobie zamykanych czy czasowo przywracanych granic przewóz towarów stał się znacznie trudniejszy i kosztowniejszy. Najważniejsze z punktu widzenia przewoźnika powinno być jednak zapewnienie kierowcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Kilka wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Środki ochrony osobistej

Absolutną podstawą jest to, aby zapewnić kierowcy środki do ochrony przed zakażeniem. Mamy tutaj na myśli oczywiście maseczki jednorazowe oraz płyny do dezynfekcji rąk oraz dotykanych powierzchni. Bardzo dobrym pomysłem będzie również wprowadzenie w firmie zasady każdorazowego dezynfekowania pojazdu po skończonej trasie – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Zmodyfikowanie tras przejazdu

W miarę możliwości należy zrewidować aktualne trasy przejazdu w transporcie międzynarodowym w taki sposób, aby kierowca miał możliwość uniknięcia rejonów szczególnie dotkniętych pandemią, w których notuje się największy przyrost liczby zakażeń. Jeśli jest to niemożliwe, to przynajmniej należy zaplanować trasę tak, aby kierowca nie musiał się w tych rejonach zatrzymywać na pauzę.

Mocniejszy akcent na transport krajowy

Jeśli tylko mamy taką możliwość, to w dobie szalejącej pandemii rozsądnie będzie skupić się na obsłudze klientów krajowych. Transport międzynarodowy jest w tych czasach nie tylko bardzo ryzykowny, ale też może okazać się niemożliwy, gdy poszczególne kraje zaczną zaostrzać restrykcje związane z np. przemieszczaniem się czy przekraczaniem granic.

Bieżące monitorowanie sytuacji w innych krajach

Osoba odpowiedzialna za logistykę w firmie przewozowej musi być na bieżąco z przepisami obowiązującymi w krajach, przez które wiedzie trasa przejazdu. Nowe ograniczenia często są wprowadzane właściwie z dnia na dzień, dlatego nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której kierowca jest nimi zaskakiwany i np. będzie zmuszony do odbycia kwarantanny czy spędzenia wielu dni na czasowo zamkniętej granicy.

Dodatkowo należy wprowadzić zasadę maksymalnego ograniczenia kontaktu kierowcy z innymi ludźmi. Warto przejść np. na dokumenty w formie elektronicznej oraz rozładunek towaru bez udziału kierowcy – oczywiście w miarę możliwości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.