Nie jest tajemnicą, że niektóre towary wymagają specyficznej temperatury w czasie transportu. W tym celu umieszcza się je w specjalnych kontenerach, w których mamy możliwość ustawienia optymalnych warunków środowiskowych. Mówimy wówczas o transporcie towarów w temperaturze kontrolowanej. Najważniejsze zagadnienia z tym związane omawiamy w naszym poradniku.
Oczywiście dotyczy to przede wszystkim wszelkich artykułów spożywczych, ale nie tylko. W temperaturze kontrolowanej przewozi się również szereg innych produktów, spośród których warto wymienić:
Spedytor przyjmujący zlecenie na przewóz takich towarów musi dysponować odpowiednim zapleczem umożliwiającym zapewnienie wymaganej temperatury w czasie przewozu, aby nie dopuścić do zmiany właściwości produktów.
Najpopularniejszym środkiem jest kontener chłodniczy nazywany potocznie reeferem. Ten drugi wykorzystuje się głównie w przypadku długotrwałego transportu, na przykład morskiego, kiedy to konieczne jest stałe utrzymywanie zadanej temperatury. Reefery są standardowo stosowane do przechowywania na czas transportu produktów żywnościowych, ryb, owoców etc.
Innym sposobem jest przewóz towarów w izotermach. Mówimy tutaj o specjalnym rodzaju zabudowy połączonej z agregatem chłodniczym. Izotermy sprawdzają się przede wszystkim w transporcie drogowym na stosunkowo niewielkich odległościach.
Aby zrealizować transport w temperaturze kontrolowanej niezbędne jest wyposażenie środka transportu w agregat prądotwórczy nazywany potocznie gansetem. Zadaniem agregatu jest oczywiście zapewnienie nieprzerwanych dostaw energii elektrycznej do zasilania agregatu chłodniczego.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku transportu morskiego, gdzie energia jest pobierana z przygotowanych przyłączy elektrycznych na stanowiskach dla kontenerów. Agregaty prądotwórcze stosuje się wyłącznie w formie zasilania awaryjnego.