Transport morski dotyczy sposobu przewozu dużych ilości towarów drogami morskimi przez specjalnie do tego celu dedykowane statki nazywane masowcami. Pod względem ilościowym fracht morski niewątpliwie wiedzie prym w dziennych możliwościach transportowych. Nawet kilkanaście miliardów ton różnego typu towarów dziennie przemierza po światowych morzach i oceanach. Wybierając rodzaj transportu dla naszego ładunku musimy zapoznać się z charakterystyką różnych typów. Spedycja w zakresie krajowym i międzynarodowym musi spełniać odpowiednie warunki dopasowane do rodzaju ładunku jego gabarytów, wagi, specyfiki. Drogi wodne są świetnym rozwiązaniem dla wszelkich typów przesyłek, z wyjątkiem tych, które muszą znaleźć się w miejscu docelowym w tempie ekspresowym. Żegluga zajmuje dużo czasu, jednak dają szansę globalnego zasięgu dla importu i eksportu towarów.
Dzięki wykorzystaniu specjalistycznego frachtu morskiego drogami wodnymi można przewozić wszelkie typy ładunków. Najczęściej wybieranymi i najbardziej rozpowszechnionymi statkami są jednostki służące do transportu kontenerów. Wśród nich wyróżniane są kontenerowce LO-LO (lift on - lift off - załadunek pionowy), semikontenerowce (półpojemnikowce/półkontenerowce) i rorowce RO-RO (roll on - roll off - załadunek poziomy).
Wysoka specyfikacja kontenerów transportowych sprawia, że możliwe jest przewożenie towarów suchych, płynnych, gazowych, specjalnych. Kontenery chronią ładunki przed zniszczeniem mechanicznych, warunkami atmosferycznymi, kradzieżą. Wśród nich wyróżniamy najważniejsze typy:
Kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia (general purpose container) służą głównie do przewozu ładunków drobnicowych w paczkach, kartonach, skrzyniach, workach, balach, paletach itd. Po modyfikacji mogą być również dedykowane do przewożenia towarów luzem.
Kontenery o podwyższonej wysokości (High Cube) i szerokości (High Cube Palletwide) do przewozu europalet.
Kontenery z otwartym dachem (Open Top, Hard Top) wykorzystywane są dla ładunków, które przekraczają wysokość uniwersalnego kontenera lub nie są możliwe do załadowania przez drzwi. Są one ładowane od góry z pomocą dźwigów lub wywrotek, w przypadku towarów sypkich.
Kontenery o bokach otwartych (open sided container), podobnie jak kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack container) dedykowane są ładunkom ponadnormatywnym i ciężkim, których wymiary przekraczają standardowe wielkości kontenerów.
Platformy (platform container) umożliwiają przewóz ładunków do 40 ton dla czterdziestostopowców. Wytrzymała podłoga dedykowana jest dla sztuk ciężkich o dużym nacisku punktowym.
Kontenery cysterny (tank container) służą przewozowi cieczy pitnych i chemikaliów. Zbiornik z całym oprzyrządowaniem jest umieszczony w standardowym kontenerze dwudziestostopowym.
Kontenery o kontrolowanej temperaturze (temperature controlled container) pozwalają na transport towarów, które wymagają specjalnych warunków od –25 °C do +25 °C. Wśród nich wyróżnia się:
Dzięki możliwościom, jakie oferuje infrastruktura morska statki służą także do przewozu ładunków niebezpiecznych (IMDG – International Maritime Dangerous Goods). Obejmują one szeroki zakres środków od materiałów wybuchowych, toksycznych, substancji łatwopalnych, radioaktywnych, żrących, nawet zakaźnych po trujące gazy i wybrane pestycydy i herbicydy.
Koszt transportu morskiego w znacznej mierze obliczany jest na podstawie wagi i objętości, a kolejno dedykowanego kontenera. Wpływ na koszt ma oczywiście odległość z miejsca nadania do punktu docelowego i sama trasa transportu. Niemniej ważne są porty nadania i wyładunku, w których ceny kształtowane są indywidualnie dla miejsca. Rodzaj ładunku i jego wartość, typ i sposób pakowania ładunków są składowymi ceny ostatecznej. Dla nadań drobnicowych ważna jest także wielkość jednorazowej partii. Duże znaczenie będą miały także okres świadczenia usługi i termin jego realizacji od zlecenia. Dodatkowe usługi takie jak odprawa celna, ważenie kontenera, ubezpieczenie, na które mają wpływ wyżej wymienione czynniki, są również dodatkowo płatne. W cenę zlecenia wliczać będą się także dodatek paliwowy, opłata CSC/THC za obsługę kontenerową, dodatek bezpieczeństwa ISPS, opłaty dokumentacyjne.
Transport morski najlepiej sprawdza się w przypadku przesyłek masowych na dużych odległościach o zasięgu globalnym. Ładowność statków jest nieporównywalna z żadnym innym środkiem transportu lądowego czy powietrznego. Jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem w przypadku dużej ilości towaru oraz produktów, które wymagają szczególnych środków ostrożności i bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że nie jest dedykowany dla produktów, które szybko muszą dotrzeć do punktu docelowego. Dla produktów, w których transporcie priorytetem jest czas, zdecydowanie warto zwrócić uwagę na transport lotniczy, choć ten, z kolei, jest dużo droższy.
Poszukując firmy specjalizującej się w spedycji morskiej wybierajmy sprawdzonych w branży przedsiębiorców. Firma spedycyjna Dalton z siedzibą w mieście portowym Gdyni od 1997 roku realizuje przewozy towarów drogą morską. Zapewnia kompleksowy serwis logistyczny obejmujący także odprawy celne, magazynowanie ładunków oraz ich przewozy i dystrybucję. Do każdego zlecenia podchodzi profesjonalnie dopasowując optymalną i atrakcyjną ofertę zgodną z potrzebami klientów.
Artykuł partnera.