Transport morski - kiedy warto wybrać ten rodzaj transportu?

Mariusz Siwko
12.10.2020

Transport morski dotyczy sposobu przewozu dużych ilości towarów drogami morskimi przez specjalnie do tego celu dedykowane statki nazywane masowcami. Pod względem ilościowym fracht morski niewątpliwie wiedzie prym w dziennych możliwościach transportowych. Nawet kilkanaście miliardów ton różnego typu towarów dziennie przemierza po światowych morzach i oceanach. Wybierając rodzaj transportu dla naszego ładunku musimy zapoznać się z charakterystyką różnych typów. Spedycja w zakresie krajowym i międzynarodowym musi spełniać odpowiednie warunki dopasowane do rodzaju ładunku jego gabarytów, wagi, specyfiki. Drogi wodne są świetnym rozwiązaniem dla wszelkich typów przesyłek, z wyjątkiem tych, które muszą znaleźć się w miejscu docelowym w tempie ekspresowym. Żegluga zajmuje dużo czasu, jednak dają szansę globalnego zasięgu dla importu i eksportu towarów.

Jakie ładunki mogą być transportowane drogą morską?

Dzięki wykorzystaniu specjalistycznego frachtu morskiego drogami wodnymi można przewozić wszelkie typy ładunków. Najczęściej wybieranymi i najbardziej rozpowszechnionymi statkami są jednostki służące do transportu kontenerów. Wśród nich wyróżniane są  kontenerowce LO-LO (lift on - lift off - załadunek pionowy), semikontenerowce (półpojemnikowce/półkontenerowce) i rorowce RO-RO (roll on - roll off - załadunek poziomy). 

Wysoka specyfikacja kontenerów transportowych sprawia, że możliwe jest przewożenie towarów suchych, płynnych, gazowych, specjalnych. Kontenery chronią ładunki przed zniszczeniem mechanicznych, warunkami atmosferycznymi, kradzieżą. Wśród nich wyróżniamy najważniejsze typy:

Kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia (general purpose container) służą głównie do przewozu ładunków drobnicowych w paczkach, kartonach, skrzyniach, workach, balach, paletach itd. Po modyfikacji mogą być również dedykowane do przewożenia towarów luzem. 

Kontenery o podwyższonej wysokości (High Cube) i szerokości (High Cube Palletwide) do przewozu europalet.

Kontenery z otwartym dachem (Open Top, Hard Top) wykorzystywane są dla ładunków, które przekraczają wysokość uniwersalnego kontenera lub nie są możliwe do załadowania przez drzwi. Są one ładowane od góry z pomocą dźwigów lub wywrotek, w przypadku towarów sypkich.

Kontenery o bokach otwartych (open sided container), podobnie jak kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack container) dedykowane są ładunkom ponadnormatywnym i ciężkim, których wymiary przekraczają standardowe wielkości kontenerów. 

Platformy  (platform container) umożliwiają przewóz ładunków do 40 ton dla czterdziestostopowców. Wytrzymała podłoga dedykowana jest dla sztuk ciężkich o dużym nacisku punktowym. 

Kontenery cysterny (tank container) służą przewozowi cieczy pitnych i chemikaliów. Zbiornik z całym oprzyrządowaniem jest umieszczony w standardowym kontenerze dwudziestostopowym. 

Kontenery o kontrolowanej temperaturze (temperature controlled container) pozwalają na transport towarów, które wymagają specjalnych warunków od  –25 °C do +25 °C. Wśród nich wyróżnia się: 

  • kontenery chłodnicze
  • kontenery izotermiczne 
  • kontenery ogrzewane
  • kontenery termiczne 
  • kontenery termiczne mechanicznie chłodzone

Dzięki możliwościom, jakie oferuje infrastruktura morska statki służą także do przewozu ładunków niebezpiecznych (IMDG – International Maritime Dangerous Goods). Obejmują one szeroki zakres środków od materiałów wybuchowych, toksycznych, substancji łatwopalnych, radioaktywnych, żrących, nawet zakaźnych po trujące gazy i wybrane pestycydy i herbicydy. 

Co wpływa na koszt transportu morskiego?

Koszt transportu morskiego w znacznej mierze obliczany jest na podstawie wagi i objętości, a kolejno dedykowanego kontenera. Wpływ na koszt ma oczywiście odległość z miejsca nadania do punktu docelowego i sama trasa transportu. Niemniej ważne są porty nadania i wyładunku, w których ceny kształtowane są indywidualnie dla miejsca. Rodzaj ładunku i jego wartość, typ i sposób pakowania ładunków są składowymi ceny ostatecznej. Dla nadań drobnicowych ważna jest także wielkość jednorazowej partii. Duże znaczenie będą miały także okres świadczenia usługi i termin jego realizacji od zlecenia. Dodatkowe usługi takie jak odprawa celna, ważenie kontenera, ubezpieczenie, na które mają wpływ wyżej wymienione czynniki, są również dodatkowo płatne. W cenę zlecenia wliczać będą się także dodatek paliwowy, opłata CSC/THC za obsługę kontenerową, dodatek bezpieczeństwa ISPS, opłaty dokumentacyjne.

Kiedy transport morski będzie najlepszym rozwiązaniem?

Transport morski najlepiej sprawdza się w przypadku przesyłek masowych na dużych odległościach o zasięgu globalnym. Ładowność statków jest nieporównywalna z żadnym innym środkiem transportu lądowego czy powietrznego. Jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem w przypadku dużej ilości towaru oraz produktów, które wymagają szczególnych środków ostrożności i bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że nie jest dedykowany dla produktów, które szybko muszą dotrzeć do punktu docelowego.  Dla produktów, w których transporcie priorytetem jest czas, zdecydowanie warto zwrócić uwagę na transport lotniczy, choć ten, z kolei, jest dużo droższy.

Dalton - firma spedycyjna specjalizująca się w transporcie morskim

Poszukując firmy specjalizującej się w spedycji morskiej wybierajmy sprawdzonych w branży przedsiębiorców. Firma spedycyjna Dalton z siedzibą w mieście portowym Gdyni od 1997 roku realizuje przewozy towarów drogą morską. Zapewnia kompleksowy serwis logistyczny obejmujący także odprawy celne, magazynowanie ładunków oraz ich przewozy i dystrybucję. Do każdego zlecenia podchodzi profesjonalnie dopasowując optymalną i atrakcyjną ofertę zgodną z potrzebami klientów.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie