Spedycja krajowa pozwala na nieskrępowane korzystanie z dostępnych dóbr. Odpowiednie rozplanowanie prac przewoźników umożliwia rozwój gospodarki. Jakie regulacje dotyczą spedytorów? Jakie akty warto znać?
Zgodnie z definicją firma spedycyjna musi zająć się dostarczeniem ładunku z miejsca startowego do docelowego, spełniając przy tym wytyczne określone przez zleceniodawcę. Spedycję krajową jak i międzynarodową regulują odpowiednie przepisy. Które z nich są najważniejsze?
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne - to właśnie rozwinięcie umownego skrótu OPWS. Jest to zbiór regulacji, który został opracowany przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Na co dzień znajdują zastosowanie zarówno w relacjach między samym spedytorem jak i zleceniodawcą. Dotyczą nie tylko samego transportu i spedycji krajowej, ale także międzynarodowych przewozów.
Warto jednak dodać, że OPWS nie stanowi zbioru przepisów prawnych - są respektowane jedynie za porozumieniem stron uczestniczących w realizacji zlecenia. Z uwagi to, że termin OPWS jest coraz powszechniej spotykany - warto zapoznać się zapisami, które uwzględniono w tym dokumencie. Czego dokładnie dotyczą? Dla kogo są opłacalne?
W skład Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych wchodzi 31 aktów, które precyzyjnie definiują prawa oraz obowiązki w przypadku spedytora jak i osoby powierzającej transport towaru.
OPWS definiuje działania, które dotyczą przebiegu spedycji krajowej (czyli wszystko to, co jest związane ze zleceniem przewozu, w tym opłaty za pracę spedytora).
W sytuacji, gdy pojawia się spedytor zastępczy - wtedy warunki zawarte w OPWS będą dotyczyć także i jego.
Można stwierdzić, że zapisy zawarte w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycyjnych dotyczą obu stron, jednak przede wszystkim dotyczą protekcji spedytora.
W praktyce zawarte akty definiują zarówno zakres jego odpowiedzialności, jak i zobowiązania dotyczące usługi spedycji krajowej.
Warto nadmienić, że Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne mocno ograniczają odpowiedzialność spedytora. Dlaczego? Otóż jest on np. zwolniony z odpowiedzialności za wartościowe ładunki czy niebezpieczne przesyłki, które nie były przez niego uprzednio ujęte w umowie.
Co więcej, spedytor jest zwolniony z wszelkich konsekwencji w razie uszkodzenia towaru przez osoby, z którymi nie wiążą go żadne umowne stosunki.
W kwestii ubezpieczenia - tutaj spedytor również nie jest zobowiązany do ubezpieczenia ładunku, jeżeli nie uwzględnił tego uprzednio ze swoim zleceniodawcą.
Respektowanie OPWS nie jest prawnym obowiązkiem - ma moc jedynie wówczas, gdy obie strony podjęły taką decyzję.
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie mają także mocy prawnej, jednak uwzględnione w umowie zlecenia obligują zarówno spedytora krajowego jak i zleceniodawcę.
OPWS znacząco ogranicza odpowiedzialność przedstawiciela firmy spedycyjnej za ewentualne uszkodzenia ładunku. Warto jednak mieć na uwadze, że nie obejmuje on przesyłki dzieł sztuki czy pieniędzy.
Podczas odbioru przesyłki spedytor jest zobligowany do weryfikacji, czy została ona dostarczona w nienaruszonym stanie. Na etapie poszukiwań firmy spedycyjnej warto zwrócić uwagę na możliwości współpracy w zakresie spedycji krajowej oferowane przez M&W Spedition. Szczegóły znaleźć można tutaj https://www.mw-spedition.com/spedycja-krajowa/.
Firma od lat z powodzeniem realizuje zlecenia spedycji nie tylko w Polsce, ale i na arenie międzynarodowej. Dzięki temu wypracowana sieć kontaktów pozwala skutecznie i szybko wywiązywać się z powierzonych zleceń, dbając przy tym o bezpieczeństwo powierzonego ładunku.
Nie sposób nie wspomnieć także o Ustawie o Prawie Przewozowym z 1984 r. Najistotniejszym aktem na arenie międzynarodowej jest z kolei Konwencja o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów z 19 maja 1956 r.
Spedycja krajowa usprawnia korzystanie z usług firm transportowych - opiera się na organizacji procesów zmierzających do wykonania zlecenia oraz wszelkich czynności, które im towarzyszą. OPWS stanowi jeden z ważniejszych aktów określających pracę spedytora w Polsce - warto je znać!
Artykuł partnera.