Poznaj wady faktoringu. Czy to na pewno dobry wybór dla Twojej firmy logistycznej?

Mateusz Nowak
11.12.2020

Przy całej liście zalet faktoringu, które opisaliśmy już w innych artykułach na naszym portalu, nie możemy zapominać, że ten model finansowania działalności gospodarczej ma także kilka istotnych wad. W przypadku niektórych firm mogą być one na tyle poważne, że ostatecznie wpłyną na podjęcie decyzji o zrezygnowaniu z faktoringu i skorzystaniu z np. oferty kredytowej. O jakich wadach mowa? Tego dowiesz się już z naszego poradnika. Przeczytaj go i dokładnie zastanów się nad tym, czy faktoring rzeczywiście jest odpowiednim wyborem dla Twojej firmy logistycznej. 

Dodatkowy koszt

Faktoring nie jest usługą świadczoną charytatywnie. Firmy faktoringowe muszą na tym zarobić, co powinno być jasne dla każdego przedsiębiorcy rozważającego skorzystanie z tej formy finansowania działalności. Zarobkiem faktora jest przede wszystkim prowizja, a do tego mogą dojść dodatkowe opłaty z tytułu na przykład przejęcia całej windykacji należności.

Tak czy inaczej decydując się na przekazanie faktury firmie faktoringowej nie ma co liczyć na to, że otrzymamy 100% widniejącej na niej kwoty – zostanie od niej potrącona prowizja. Jeśli więc nie ma problemu z nieterminowymi płatnościami i ufasz swoim kontrahentom, to faktoring raczej nie jest dla Ciebie. Środki na rozwój przedsiębiorstwa możesz pozyskać z banku – o ile oczywiście masz zdolność kredytową.

Pogorszenie relacji biznesowych z kontrahentami

Pomimo rosnącej świadomości na temat tego, czym jest faktoring, nadal wiele firm podchodzi do tej usługi z dużą nieufnością, utożsamiając ją z cieszącą się złą sławą sprzedażą długów firmom windykacyjnym. Musisz zatem wiedzieć, że w momencie nawiązania współpracy z faktorem ciąży na Tobie obowiązek poinformowania o tym odbiorców faktur – dzięki temu będą wiedzieć, że muszą się rozliczyć nie z Tobą, ale właśnie z faktorem.

Taka informacja może mieć niestety negatywny wpływ na relacje biznesowe z kontrahentami. Część z nich może uznać, że nie masz do nich zaufania, co już samo w sobie podkopuje fundamenty współpracy. Inni kontrahenci mogą natomiast dojść do wniosku, że Twoja firma wpadła w poważne problemy finansowe, a więc nie zagwarantuje oczekiwanej jakości usług na dłuższą metę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie