Popularne mity na temat transportu międzynarodowego

Krzysztof Jagielski
14.04.2020

Transport międzynarodowy to fundamentalna branża, bez której światowa gospodarka od razu zostałaby zamrożona. Dobrze pokazał to kryzys wywołany przez pandemię wirusa COVID-19. W jej trakcie transport został mocno ograniczony, co sparaliżowało funkcjonowanie milionów biznesów na całym świecie. Mimo to wokół transportu międzynarodowego narosło mnóstwo krzywdzących mitów. Kilka z nich wymieniamy – i obalamy – w naszym artykule.

Transport drogowy można zastąpić lotniczym

Po pierwsze: jest to niewykonalne. Po drugie: byłoby nieopłacalne z uwagi na wielokrotnie wyższe koszty transportu lotniczego. Po trzecie: wbrew temu, co głoszą na przykład  organizacje ekologiczne, transport lotniczy generuje znacznie większe zanieczyszczenie atmosfery. Owszem, lotnictwo jest ważną gałęzią transportu międzynarodowego, ale nie może w pełni zagospodarować tej dziedziny gospodarki. Jeszcze długo nie obejdziemy się bez klasycznego transportu drogowego – zarówno z przyczyn logistycznych, jak i ekonomicznych.

Transport międzynarodowy świadczą tylko branżowi potentaci

Nie wiadomo, skąd właściwie wziął się ten mit, ale nie ma on nic wspólnego z rzeczywistością. Transport międzynarodowy świadczą nawet maleńkie, kilkuosobowe firmy, w których za kierownicą siada sam właściciel biznesu. Nadal jest to dość dochodowa kategoria przewozów, dlatego większość firm przewozowych stara się pozyskiwać zlecenia na transport transgraniczny. Pomagają im w tym różne podmioty specjalizujące się czy to w obsłudze prawnej, czy logistycznej. Dzięki temu od wielu lat w transporcie rozwija się outsourcing usług.

Transport międzynarodowy odbywa się tylko poza granicami Polski

To oczywiście nieprawda, ponieważ nie możemy zapominać, że Polska jest krajem członkowskim Unii Europejskiej. Z przepisów wynika więc jasno, że jakikolwiek przewóz towarów realizowany na terenie naszego państwa, jest de facto transportem wewnątrzwspólnotowym. Oznacza to, że pojazd z naczepą załadowaną towarem wcale nie musi opuszczać granic Polski, aby przewóz został zakwalifikowany, jako transport międzynarodowy.

Przy współpracy z Industrial.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie