Podstawa transportu – kontenery do różnych zadań

Krzysztof Jagielski
28.10.2015

Bez nich nie byłoby mowy o międzynarodowym, a nawet krajowym transporcie. W kontenerach przewozi się dosłownie wszystko, zarówno drogą lądową, jak i morską czy lotniczą. Prawidłowy dobór kontenera do naszych potrzeb jest dużym krokiem w stronę biznesowego sukcesu. Podpowiadamy Wam, jaki kontener powinniście wybrać z uwzględnieniem warunków transportu i samego frachtu.

Kontenery do przewozu towarów wrażliwych

Takim towarem jest chociażby żywność, ale też bardzo delikatne podzespoły elektroniczne czy dzieła sztuki. Do ich przewozu służą kontenery chłodnicze. Są one przede wszystkim odpowiednio zaizolowane, dzięki czemu nie nagrzewają się tak szybko, jak te zwykłe. Dodatkowo dostępna jest regulacja temperatury, za co odpowiada agregat chłodniczy. Wszystko działa na podobnej zasadzie, jak domowa klimatyzacja.

W najnowocześniejszych konstrukcjach tego typu regulacja jest niezwykle precyzyjna, a agregat dba o to, aby spadek lub wzrost temperatury nie był wyższy niż nawet dziesiąte części stopnia. W większości obecnie dostępnych  na rynku kontenerów agregat utrzymuje temperaturę w zakresie od -25 do +25 stopni Celsjusza.

Wbrew pozorom takie kontenery są wykorzystywane nie tylko w ciepłym klimacie, ale również tam, gdzie panują bardzo niskie temperatury. Wówczas bowiem agregat ma zadbać o to, aby przewożony fracht nie zamarzł.

Do nietypowych towarów

Towary o bardzo dużych rozmiarach wymagają użycia zupełnie innych kontenerów. Do typowych frachtów wielkogabarytowych wykorzystuje się najczęściej skrzynie bez dachu zwane open top. Spotyka się też kontenery bez ścian bocznych typu open side, a nawet tzw. flatracki, czyli kontenery i bez dachu i bez ścian bocznych. Są one przeznaczone do przewozu bardzo ciężkich towarów.

Oczywiście osobną kategorię kontenerów stanowią te, które są używane w lotnictwie. Przede wszystkim są one zauważalnie mniejsze od tych drogowych czy morskich, bo muszą się zmieścić w wąskim luku bagażowym i jeszcze sąsiadować z często dziesiątkami innych skrzyń. Ponadto są wyposażone w specjalne prowadnice umożliwiające ich ręczne przesuwanie po podłodze samolotu.

Najczęściej spotykane

Bezsprzecznie najłatwiej jest spotkać na drodze typowe, klasyczne kontenery transportowe, które po prostu są stalowymi pudłami – wykorzystuje się je w transporcie morskim, drogowym i kolejowym. W przypadku przewozu na statku spotyka się też specjalne uszczelnione wersje, z których korzysta się np. do transportowania cennych samochodów. Kontenery najczęściej mają uniwersalne rozmiary i są dopasowane do powszechnie stosowanych palet i skrzyń.

Przewóz materiałów płynnych oczywiście odbywa się natomiast w cysternach dedykowanych konkretnym płynom. Inne cysterny są bowiem stosowane do przewozu paliw czy gazu płynnego, inne do produktów spożywczych, jeszcze inne do produktów rolnych.

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie