Transport i spedycja drogowa tworzą niewątpliwie branżę bardzo opłacalną. Usługodawców wciąż przybywa, co przyczynia się do wzrostu konkurencji na rynku. Bez względu na rodzaj transportowanego towaru niebagatelne znaczenie ma cena przewozu, toteż spedytorzy szukają najbardziej opłacalnych sposobów, zwłaszcza na trasach międzynarodowych.
Organizacja transportu nie należy do najłatwiejszych zadań i wiele firm prowadzących międzynarodową wymianę handlową decyduje się na korzystanie z usług profesjonalnych spedytorów – mówi ekspert z firmy Botrans. Całkowite przeniesienie odpowiedzialności za transport na zewnętrzny podmiot wiąże się z dodatkowym kosztem. Innym powodem, który skłania przedsiębiorców do samodzielnego przewozu towarów jest brak zaufania do spedytora i chęć osobistego dopilnowania ładunku w trasie. Dlatego dobrym pomysłem jest korzystanie ze wsparcia wyłącznie na najtrudniejszych odcinkach transportu, np. konieczność przeprawy promowej.
Co decyduje o tym, że możemy nazwać transport udanym? Przede wszystkim, zlecenie powinno być zrealizowane terminowo, a towar dostarczony na miejsce bez uszkodzeń. Do osiągnięcia tych dwóch najważniejszych założeń konieczny jest właściwy wybór trasy.
Planując trasę, którą zamierzamy wysłać towar, musimy wziąć pod uwagę szereg rozmaitych kryteriów. Najważniejsze z nich to wartość ładunku, trwałość przewożonego towaru, koszt przebycia danego dystansu w zależności od wyboru środka transportu, występowanie naturalnych przeszkód na trasie.
Transport drogowy posiada doskonałą sieć komunikacyjną, dzięki której problemem przestają być takie naturalne przeszkody, jak wysokie góry i morza. Rozwiązaniem są tunele, ale także możliwość jazdy naokoło. Jednak te dwa wyjścia posiadają wady. W przypadku ich omijania kierowca nadrabia sporo drogi, przy czym realną stratą jest nie tylko ilość wykorzystanego paliwa, ale także czas – zauważa nasz rozmówca z firmy Botrans.
Wybierając jazdę tunelem, również zalecamy ostrożność, szczególnie w ostatnim czasie, w związku ze wzmożonym ruchem migracyjnym, którzy są aktualnie sporym zagrożeniem dla przewoźników na trasie Francja – Wielka Brytania, podróżujących Eurotunelem pod Kanałem La Manche. Ingerencja osób nieupoważnionych do kabiny załadunkowej jest szczególnie niewskazana w przypadku transportu żywności i farmaceutyków, ponieważ może wiązać się z odmową przyjęcia towaru przez odbiorcę, przy czym koszt w całości spada na spedytora. Wybór promu na tej trasie jest więc o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem.
Artykuł partnera.