Okres urlopowy – jak go przetrwać w branży logistycznej?

Lato to dla branży logistycznej bardzo trudny czas. Wykwalifikowani pracownicy jadą na dłuższe urlopy, a klienci przecież nie zamierzają robić sobie przerwy w składaniu zamówień. Efekt jest taki, że ci, którzy zostają w pracy, funkcjonują w ogromnym stresie i zwyczajnie się ze wszystkim nie wyrabiają. Jak przetrwać okres urlopowy bez strat dla przedsiębiorstwa logistycznego? Podpowiadamy.

Przewiduj zagrożenia

Logistyka to sztuka planowania, a więc firma działająca w tej branży nie może dać się zaskoczyć problemom, jakie mogą na nią spaść w okresie urlopowym. Idealna organizacja pracy na długo przed wakacjami pozwoli uniknąć nadmiernego obciążenia pracą tych osób, które będą zastępować swoich kolegów. Jest to szczególnie ważne na szczeblu magazynu – pracownicy mają po prostu granice swojej fizycznej wytrzymałości.

Bardzo ważne jest stworzenie realistycznego planu urlopowego. Warto poprosić pracowników, aby każdy zgłosił swoje zapotrzebowanie na urlop z odpowiednim, nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu będzie można ze spokojem rozplanować prace w taki sposób, aby klienci na tym nie ucierpieli, a pracownicy nie byli zmuszeni do pracy ponad siły.

Pomyśl o wdrożeniu nowoczesnego systemu informatycznego

Okres urlopowy to bardzo dobry moment na dokładne przetestowanie oprogramowania klasy ERP, które zostało wdrożone w firmie logistycznej. Jeśli pracujesz w oparciu o przestarzałe systemy informatyczne, które już wcześniej nie zdawały egzaminu w sytuacjach kryzysowych, czas najwyższy na zmianę.

Oczywiście wdrożenia nie można dokonywać na ostatnią chwilę. Zostaw sobie przynajmniej półroczny bufor, który powinien wystarczyć na wybranie i zainstalowanie oprogramowania oraz przeszkolenie pracowników. Głównym celem jest automatyzacja procesów biznesowych, które obecnie angażują pracowników, a z powodzeniem mogą być wykonywane z poziomu systemu klasy ERP.

Odpowiedzialność przede wszystkim

Jeśli z góry wiesz, że Twoja firma w okresie urlopowym nie będzie mogła funkcjonować na pełnych obrotach, uprzedź o tym fakcie stałych klientów i uczciwie informuj o tym nowych zleceniodawców. Najważniejsze jest bowiem to, aby nie obiecywać rzeczy niemożliwych, które nie będą mogły zostać zrealizowane. Uczciwość i rzetelność w branży logistycznej liczą się podwójnie.

Jeśli natomiast nie możesz ograniczyć przyjmowania zleceń, bo od tego zależy utrzymanie płynności finansowej firmy, musisz zadbać o zwiększenie zatrudnienia. Mając długoterminowe kontrakty możesz sobie na to pozwolić. Ewentualnie ratuj się pracownikami tymczasowymi, co jednak nie wchodzi raczej w grę w przypadku stanowisk wymagających umiejętności obsługi specjalistycznych systemów informatycznych czy zarządzania magazynem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.