Nawigacja GPS do ciężarówki – jaką wybrać? 6 ważnych rad

Piotr Kowalczyk
23.05.2016

Musi być dokładna, mieć czytelny wyświetlacz, dostawać częste aktualizacje i... nie kosztować majątku. Nawigacja GPS do ciężarówki nie różni się zbytnio od urządzeń dedykowanych samochodom osobowym. Profesjonaliści mają jednak co do tego sprzętu nieco bardziej zaawansowane oczekiwania. Pomagamy wybrać dobry model, który nie zawiedzie podczas najdalszej nawet trasy.

  1. Wyświetlacz – to oczywiste, że w dużej kabinie ciężarówki nie sprawdzą się nawigacje o ekranach 4-5 cali. Z tego samego powodu niepraktyczne jest używanie w tej roli smartfona. Optymalny wybór dla kierowcy ciężarówki to urządzenie z ekranem 7-calowym, a jeszcze lepiej 10-calowym. Trzeba również zwrócić uwagę na kontrast i jasność ekranu oraz rodzaj samej matrycy – najlepsza jest matowa o dużych kątach widzenia.
  2. Jakość uchwytu – tanie nawigacje zwykle są wyposażone w fatalne uchwyty, które nie podołają trudom podróży przez całą Europę i nie wytrzymają ciągłej pracy przez ponad 300 dni w roku. W takiej sytuacji trzeba albo wybrać nawigację wyższej klasy (z uchwytem mocowanym do deski rozdzielczej), albo kupić osobny uchwyt dobrego producenta.
  3. Dodatkowe złącza – warto kupić nawigację, która w trasie może też pełnić rolę telewizora. Aby tak się stało urządzenie musi być wyposażone w tuner DVB-T lub posiadać gniazdo na karty SD, z których można odtwarzać filmy. Przydadzą się także dodatkowe złącza np. do ładowania telefonu.
  4. Mapa – to serce każdej nawigacji. Czołowi producenci map dla samochodów ciężarowych dbają o to, aby były one precyzyjne i wyposażone w pełen zakres dodatkowych funkcji przydatnych kierowcy zawodowemu. Warto rozejrzeć się za nawigacją z wgraną mapą, która ma w swojej bazie ograniczenia dla ciężarówek (informuje np. o dopuszczalnej masie nacisku na oś na danym odcinku drogi). Niestety, takie mapy są bardzo kosztowne, a rodzime produkty (jak AutoMapa) nie do końca sprawdzają się za granicą.
  5. Aktualizacje – zakup samego urządzenia to nic przy tym, ile w przyszłości trzeba będzie wydawać na nowe wersje map (szczególnie jeśli jeździmy tylko po Polsce, gdzie stale przybywa nowych dróg). Dobra mapa potrafi kosztować tyle samo co nawigacja! Dlatego lepiej na początku wydać więcej na urządzenie producenta, który gwarantuje bezpłatną aktualizację map w przyszłości. Pewnym rozwiązaniem jest też zakup nawigacji pracującej pod odblokowanym systemem operacyjnym Windows CE – wówczas użytkownik ma możliwość wgrania do pamięci urządzenia map innych producentów lub wczytywania ich z karty SD.

Jaki konkretny model wybrać? Dużym uznaniem zawodowych kierowców cieszą się nawigacje marek Navigon, Garmin i TomTom. Sięgając do wyższej półki warto rozważyć wybór jednego z produktów Beckera. Najważniejsza jednak i tak jest mapa. Kierowcom poruszającym się tylko po Polsce polecamy AutoMapę z profilem dla ciężarówek, a na wyjazdy zagraniczne świetnego Navigatora 10 Truck.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie