Wiele małych, początkujących firm zajmujących się sprzedażą towarów, zaczyna dokładnie tak samo: od trzymania produktów w biurze. Ma to swoje zalety (najważniejszą jest ograniczenie kosztów), ale w dłuższej perspektywie kompletnie się nie sprawdza. Na pewnym etapie rozwoju biznesu trzeba już pomyśleć o wynajęciu powierzchni magazynowej. To się zwyczajnie opłaca, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
Przechowywanie towaru przeznaczonego dla klientów w biurze sprawdza się wyłącznie na samym początku prowadzenia działalności handlowej. Z czasem wynikną z tego same problemy. Pierwszy przykład z brzegu: przyjeżdża towar na palecie. Biuro znajduje się na trzecim piętrze w kamienicy. Pracownicy muszą więc ręcznie wnieść całą dostawę, co zabiera mnóstwo czasu i energii.
Ponadto wraz z rozwojem firmy tego towaru będzie coraz więcej. W efekcie pomieszczenia biurowe będą zagracone, co nie sprzyja efektywnej pracy i rodzi poważne ryzyko popełniania błędów przy kompletowaniu zamówień – a to z kolei oznacza dodatkowe, zupełnie niepotrzebne koszty.
Wielu przedsiębiorców broni się przed tym krokiem, ponieważ nie chcą generować dodatkowych wydatków. Tymczasem wynajęcie powierzchni magazynowej wcale nie musi być drogie. W Polsce dobrze przyjął się mechanizm outsourcingu magazynów, który świetnie działa zwłaszcza w przypadku małych biznesów.
Zarządcy magazynów mogą przejąć całą logistykę od klienta w ramach jednej opłaty. Oznacza to, że przedsiębiorca nie musi się już przejmować odbiorem czy wysyłką towaru, a także układaniem produktów na regałach. Cały proces obsługi magazynu może być w 100% zautomatyzowany – służy temu nowoczesne oprogramowanie klasy ERP i CRM.
Mało tego: po wynajęciu powierzchni magazynowej często okazuje się, że firma nie potrzebuje już tak wielu pomieszczeń biurowych. Może więc przenieść się do mniejszego lokalu, oszczędzając na czynszu i opłatach, co automatycznie obniża koszt magazynowania.
Nie zapominajmy o korzyściach stricte funkcjonalnych. Odciążeni pracownicy (dotyczy to też samego właściciela) mogą nareszcie skupić się na innych zadaniach, w tym na sprzedaży i budowaniu marki przedsiębiorstwa, na co wcześniej zwyczajnie nie mieli czasu.
Uparte przechowywanie towaru w biurze mija się więc z celem. Prędzej czy później przedsiębiorca musi podjąć decyzję o wynajęciu powierzchni magazynowej, bo bez tego nie uda mu się rozwinąć działalności.