Polska jest jednym z liderów europejskiego rynku usług logistycznych. Jednym z kluczowych elementów naszego sukcesu jest błyskawiczna rozbudowa powierzchni magazynowych. Nad Wisłą swoje centra ekspedycyjne mają najwięksi branżowi gracze, międzynarodowe korporacje i czołowi przewoźnicy. Każdy, nawet osoba niezwiązana z logistyką, dokładnie wie, czym jest magazyn. Okazuje się jednak, że istnieje kilka typów takich obiektów. Opisujemy je w naszym artykule.
Najczęściej tworzy się je w pobliżu portów morskich i lotniczych. Są przeznaczone do składowania ogromnej liczby kontenerów (terminale kontenerowe) oraz innych ładunków, które szybko ruszają w dalszą drogę. W magazynach otwartych mogą być przechowywane jedynie przedmioty odporne na warunki atmosferyczne – mogą oczywiście być zabezpieczone przez kontener opakowane grubą folią.
Mianem magazynu otwartego możemy także określić miejsce składowania kruszyw, jak piasek, kamienie, gruz, paliw (węgiel, pellet, drewno), wyrobów hutniczych czy wody. Budowa takiego magazynu wymaga wykonania szczelnego ogrodzenia, bram wjazdowych oraz platform do przeładunku.
Są zdecydowanie najpopularniejsze, ponieważ umożliwiają przechowywanie praktycznie dowolnych ładunków, w dodatku przez dowolny okres. Magazyny zamknięte, jak sama nazwa wskazuje, znajdują się pod dachem. Można w nich uzyskać odpowiednie warunki środowiskowe, jakie są wymagane do magazynowania specyficznych przedmiotów. Najczęściej są to budynki jednokondygnacyjne, jednak zdarzają się też magazyny piętrowe czy z powierzchniami podziemnymi.
Magazyny zamknięte wyposaża się w platformy załadunkowe, nazywane potocznie rampami. Dzięki nim możliwe jest komfortowe i szybkie załadowanie oraz rozładowanie samochodu.
Łączy w sobie cechy magazynu otwartego i zamkniętego. Umożliwia jednoczesne przechowywanie przedmiotów, które muszą być składowane pod dachem, jak i tych bardziej odpornych na warunki atmosferyczne.
Magazyny półotwarte posiadają zadaszenie, ale są pozbawione ścian – mamy tutaj na myśli przede wszystkim wiaty. W takich magazynach najczęściej przechowuje się elementy stalowe, materiały budowlane, ale też pojazdy i maszyny.