Logistyka rozładunku materiałów: o czym trzeba pamiętać?

Marek Szydełko
04.02.2019

Rozładunek materiałów to najbardziej stresujący i odpowiedzialny element dostawy. Za zaplanowanie całej operacji odpowiada logistyk, choć w małych firmach z reguły wszystko i tak spada na kierowcę lub jego bezpośredniego przełożonego. Najważniejszą kwestią jest dobre „przygotowanie gruntu” pod rozładunek i zdobycie jak największej liczby informacji, co minimalizuje ryzyko wystąpienia problemów. W naszym poradniku wymieniamy kluczowe zasady, którymi należy się kierować planując rozładunek materiałów.

Zaplanowanie trasy

Jest to bardzo istotny etap planowania, zwłaszcza jeśli transport odbywa się z użyciem wysokiej naczepy. W takiej sytuacji logistyk musi bezwzględnie ustalić, czy na wybranej trasie nie znajdują się niskie obiekty mostowe. Przy planowaniu trasy bierzemy również pod uwagę czas dostawy oraz koszty ponoszone przez przewoźnika – chodzi głównie o opłaty drogowe oraz zużycie paliwa. Trasa powinna być również możliwie prosta, aby kierowca nie musiał błądzić i ryzykować np. utknięcia w szczerym polu.

Warunki w miejscu rozładunku

Logistyk musi ustalić, w jakich warunkach zostanie przeprowadzony rozładunek materiałów. Nie zawsze przecież jest to teren utwardzony, z wygodną rampą wyładowczą. Szczególnie problematyczne są dostawy na czynne place budowy, gdzie istnieje duże ryzyko zastania grząskiego gruntu. W takiej sytuacji logistyk powinien, w porozumieniu z odbiorcą materiałów, wskazać bezpieczne miejsce wyładunku i ewentualnie zapewnić transport pomocniczy, np. w postaci ładowarki kołowej.

Numery telefonów do osób decyzyjnych po stronie odbiorcy

To bardzo ważne, aby kierowca mógł szybko skontaktować się z osobami, które odpowiadają za odbiór dostarczonych materiałów. Ma to szczególne znaczenie w przypadku zaplanowania dostawy w godzinach wieczornych czy nocnych. Logistyk powinien wymóc na kliencie, by ten był obecny podczas rozładunku lub oddelegował do tego reprezentującego go pracownika. Obowiązkiem odbiorcy jest również sprawdzenie, czy dostawa nie została uszkodzona podczas transportu.

Zapewnienie rąk do pomocy przy rozładunku

Planując dostawę należy ustalić, czy warunki terenowe umożliwiają swobodne rozładowanie materiałów np. przy pomocy samochodowej windy lub mobilnego lifta. Jeśli nie, to koniecznie trzeba umówić się z klientem na zorganizowanie ekipy do pomocy przy rozładunku. Warto też podpytać, czy odbiorca nie dysponuje własnym sprzętem umożliwiającym bezpieczne i szybkie przeniesienie materiałów z samochodu do np. hali magazynowej.

Teoretycznie wszystkie te etapy są jasne, ale w praktyce różnie bywa z ich dopilnowaniem. Tymczasem im lepiej zaplanujemy cały proces dostawy i rozładunku materiałów u klienta, tym mniejsze będzie ryzyko popełnienia kosztownych błędów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie