Realia w branży transportowej są takie, że niewiele polskich firm może sobie pozwolić na gotówkowy zakup nowego samochodu ciężarowego. Rozwiązaniem jest albo skorzystanie z oferty rynku wtórnego, albo wybranie leasingu. Taka forma sfinansowania zakupu pojazdu może się bardzo opłacić, także z podatkowego punktu widzenia. Jaki leasing wybrać? Oto garść porad.
Leasing to najwygodniejsza i często najkorzystniejsza forma finansowania zakupu pojazdu dla firm transportowych. Jeśli przedsiębiorca nie ma wystarczającej kwoty na nowy pojazd i nie chce korzystać z oferty rynku wtórnego, wówczas musi ratować się kredytem. Gotówkowy jest za drogi, zostaje więc leasing.
Leasing samochodu ciężarowego nie tylko pozwala przedsiębiorcy na niemal natychmiastowy zakup pojazdu, ale także otwiera drzwi do optymalizacji podatkowej. Jest to szczególnie korzystne z perspektywy możliwości odliczania podatku VAT.
Pamiętaj
Jeśli kupujesz na leasing samochód ciężarowy spełniający wymogi ustawy (DMC powyżej 3,5 tony), to masz prawo do odliczenia 100% podatku VAT od opłaty wstępnej, rat leasingowych, wartości wykupu, wydatków eksploatacyjnych oraz oczywiście paliwa.
Przedsiębiorca rozważający zakup samochodu ciężarowego na leasing ma do wyboru dwa modele finansowania: leasing operacyjny lub gotówkowy. Jakie są między nimi różnice? Co bardziej się opłaca?
Leasing operacyjny:
Leasing finansowy:
Warto również pamiętać, że dodatkowym kosztem przedsiębiorcy z tytułu użytkowania leasingowanego pojazdu jest część odsetkowa raty leasingu.
Z czysto podatkowego punktu widzenia leasing samochodu ciężarowego jest najbardziej opłacalną formą finansowania zakupu pojazdu. Oczywiście tylko pod warunkiem, że oferta firmy leasingowej jest dla przedsiębiorcy korzystna, a nowy pojazd pozwoli firmie na dalszy rozwój.