Każda rozwijająca się firma produkcyjna prędzej czy później będzie potrzebować powierzchni magazynowej. Tutaj do wyboru mamy dwie opcje: albo decydujemy się na zakup własnego obiektu (ewentualnie na wybudowanie magazynu na posiadanym gruncie), albo idziemy w kierunku wynajmu. I choć z ekonomicznego punktu widzenia może się wydawać, że pierwsze rozwiązanie jest korzystniejsze, to jednak wynajmowanie powierzchni magazynowej także ma swoje plusy. Najważniejsze z nich omawiamy w naszym poradniku.
To najbardziej oczywisty argument przemawiający za tym, aby jednak zdecydować się na opcję wynajmu. Szczególnie dotyczy to firm, które mają na horyzoncie spore inwestycje, a niekoniecznie chcą się lewarować kredytem, by kupić magazyn na własność. Wynajem pozwala zachować płynność gotówkową i nie mrozić pieniędzy, które mogą dalej pracować na rzecz firmy.
Chodzi tutaj o to, że wynajmując powierzchnię magazynową możemy w dowolnym momencie podjąć decyzję odnośnie do np. zmiany obiektu na taki, który bardziej odpowiada aktualnym potrzebom przedsiębiorstwa. Ewentualna rozbudowa własnego magazynu jest jednak o wiele kosztowniejsza i bardziej kłopotliwa.
Wynajmowany magazyn często pozwala na efektywną czasowo optymalizację gospodarki magazynowej i dostosowanie posiadanej powierzchni do aktualnych potrzeb. Ewentualne oczekiwanie na oddanie do użytku dodatkowego magazynu i związane z tym utracone korzyści potrafią przekraczać koszty rozbudowy powierzchni magazynowej.
Często jest tak, atrakcyjny magazyn spełniający oczekiwania przedsiębiorcy jest nieco za duży, jak na realne potrzeby firmy. W takiej sytuacji można jednak pomyśleć o podnajmowaniu niewykorzystanej powierzchni innemu przedsiębiorstwu (oczywiście za zgodą właściciela obiektu), co pozwoli znacząco obniżyć koszty wynajmu oraz bieżącej eksploatacji magazynu (ogrzewanie, zużycie energii).
Wynajmując magazyn przedsiębiorca musi się martwić tylko tym, aby regularnie opłacać czynsz (który jest też oczywiście kosztem uzyskania przychodu – to korzyść z punktu widzenia optymalizacji podatkowej). Kwestie związane z bieżącym utrzymaniem magazynu, usuwaniem usterek czy pilnowaniem formalności urzędowych spadają na właściciela obiektu, co przekłada się na święty spokój najemcy i oszczędza mu wielu obowiązków.