Już ponad połowa Polaków regularnie kupuje online. W Polsce działa kilkanaście tysięcy sklepów internetowych, a do tego mamy Allegro: największy portal zakupowy w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozwój sektora e-commerce jest nierozerwalnie związany ze wzrostem znaczenia logistyki. Ta dziedzina musi się jednak dostosowywać do specyficznych wymagań stawianych przez e-handel. Co ma tutaj kluczowe znaczenie?
Czas dostawy
Większość osób kupujących online zapytanych o to, co motywuje ich do wybrania oferty konkretnego sklepu, wskazuje na szybką wysyłkę. Sklep chcąc spełnić oczekiwania klientów w tym zakresie, musi jednak nawiązać współpracę z rzetelnym wykonawcą usługi transportu. To spore wyzwanie dla logistyki, ponieważ wydłużenie czasu dostawy do np. 3 dni jest dziś uznawane za absurd – klienci spodziewają się otrzymania towaru następnego dnia, maksymalnie po 48 godzinach.
Firmy transportowe muszą więc opierać się na bardzo sprawnej logistyce, przewidującej zagrożenia (korki, wypadki, inne zdarzenia losowe) i gwarantującej jak najszybszą realizację usługi.
Bezpieczeństwo towarów
Problemem w przypadku zakupów online zawsze było i nadal jest ryzyko uszkodzenia lub zaginięcia towaru podczas transportu. Takie sytuacje się oczywiście zdarzają, jednak nowoczesna logistyka dysponuje narzędziami, dzięki którym może znacząco ograniczać zagrożenia.
Chodzi tutaj głównie o sprawne zarządzanie magazynem i organizowanie przewozu w taki sposób, aby zawsze był czas na porządne zabezpieczenie towarów i ułożenie ich w taki sposób, by osoba realizująca usługę spedycyjną nie musiał np. przetrząsać samochodu w poszukiwaniu paczki dla klienta.
Niski koszt transportu
Druga, obok czasu dostawy, kluczowa kwestia dla kupujących. Tania przesyłka jest silnym motywatorem do zrobienia zakupów w danym sklepie. Aby móc zachować niski koszt transportu, niezbędne jest postawienie akcentu na logistykę. Specjalista potrafi zorganizować pracę magazynu i spedycji w taki sposób, aby minimalizować koszty stałe (np. utrzymywania towarów, które nie są szczególnie popularne wśród klientów). Bardzo ważne jest również planowanie trasy przewozu z uwzględnieniem kosztów paliwa i czasu pracy kierowcy – tutaj zawsze istnieje szerokie pole do szukania oszczędności.