Jakie wyzwania stawia logistyce branża e-commerce?

Już ponad połowa Polaków regularnie kupuje online. W Polsce działa kilkanaście tysięcy sklepów internetowych, a do tego mamy Allegro: największy portal zakupowy w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozwój sektora e-commerce jest nierozerwalnie związany ze wzrostem znaczenia logistyki. Ta dziedzina musi się jednak dostosowywać do specyficznych wymagań stawianych przez e-handel. Co ma tutaj kluczowe znaczenie?

Czas dostawy

Większość osób kupujących online zapytanych o to, co motywuje ich do wybrania oferty konkretnego sklepu, wskazuje na szybką wysyłkę. Sklep chcąc spełnić oczekiwania klientów w tym zakresie, musi jednak nawiązać współpracę z rzetelnym wykonawcą usługi transportu. To spore wyzwanie dla logistyki, ponieważ wydłużenie czasu dostawy do np. 3 dni jest dziś uznawane za absurd – klienci spodziewają się otrzymania towaru następnego dnia, maksymalnie po 48 godzinach.

Firmy transportowe muszą więc opierać się na bardzo sprawnej logistyce, przewidującej zagrożenia (korki, wypadki, inne zdarzenia losowe) i gwarantującej jak najszybszą realizację usługi.

Bezpieczeństwo towarów

Problemem w przypadku zakupów online zawsze było i nadal jest ryzyko uszkodzenia lub zaginięcia towaru podczas transportu. Takie sytuacje się oczywiście zdarzają, jednak nowoczesna logistyka dysponuje narzędziami, dzięki którym może znacząco ograniczać zagrożenia.

Chodzi tutaj głównie o sprawne zarządzanie magazynem i organizowanie przewozu w taki sposób, aby zawsze był czas na porządne zabezpieczenie towarów i ułożenie ich w taki sposób, by osoba realizująca usługę spedycyjną nie musiał np. przetrząsać samochodu w poszukiwaniu paczki dla klienta.

Niski koszt transportu

Druga, obok czasu dostawy, kluczowa kwestia dla kupujących. Tania przesyłka jest silnym motywatorem do zrobienia zakupów w danym sklepie. Aby móc zachować niski koszt transportu, niezbędne jest postawienie akcentu na logistykę. Specjalista potrafi zorganizować pracę magazynu i spedycji w taki sposób, aby minimalizować koszty stałe (np. utrzymywania towarów, które nie są szczególnie popularne wśród klientów). Bardzo ważne jest również planowanie trasy przewozu z uwzględnieniem kosztów paliwa i czasu pracy kierowcy – tutaj zawsze istnieje szerokie pole do szukania oszczędności.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.