E-commerce – trampolina do rozwoju dla całej branży logistycznej w Polsce

Piotr Kowalczyk
25.04.2018

Logistyka to nie tylko transport, ale także magazynowanie towarów. Polska może się pochwalić jedną z największych powierzchni magazynowych w Europie. Bez wątpienia duży udział w tym sukcesie ma dynamiczny rozwój branży e-commerce. Już teraz jest ona warta około 40 miliardów złotych, a analitycy przewidują dalszy wzrost w tempie 15-20% rocznie. To oczywiście oznacza, że powierzchni magazynowych będzie przybywać, a ich standard będzie coraz lepszy.

Miliony towarów w ciągłym obiegu

Rynek e-commerce napędza polską gospodarkę. Nasz kraj należy pod tym względem do europejskiej czołówki. Tysiące sklepów internetowych, największa platforma e-sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, miliony transakcji – na tym wszystkim korzystają nie tylko sprzedawcy, ale też ich podwykonawcy, w tym właśnie sektor logistyczny.

Sprzedaż internetowa generuje olbrzymie obroty w firmach transportowych i kurierskich. Szczególnym beneficjentem są jednak właściciele powierzchni magazynowych. W naszym kraju powstają nawet centra logistyczne, które są wyspecjalizowane w obsłudze branży sprzedaży internetowej.

Takie powierzchnie magazynowe muszą być przystosowane do bardzo dużej rotacji towarów. Niezbędne jest szybkie przyjmowanie i wydawanie paczek, a także usprawnienie procesu wysyłki. Nie jest tajemnicą, że gros polskich e-sprzedawców nie posiada własnych powierzchni magazynowych, tylko wynajmuje je w różnych częściach Polski. Klient sklepu internetowego oczekuje natomiast szybkiej dostawy. Dlatego wymagania względem sektora logistycznego stale rosną.

Niedziele bez handlu napędzą dalszy rozwój

Eksperci od rynku logistyki nie mają wątpliwości, że największym beneficjentem zakazu handlu w niedzielę będzie właśnie sektor e-commerce. Możemy się spodziewać m.in. rozwoju oferty zakupów spożywczych online. Klienci, pozbawieni możliwości kupowania w sklepach stacjonarnych w wolny dzień, chętniej zaczną korzystać z e-zakupów. To z kolei oznacza wzrost zapotrzebowania na nowe powierzchnie magazynowe oraz szybkie dostawy.

Tym samym widać bardzo wyraźny związek między sektorami sprzedaży internetowej i logistycznym. Obie branże wzajemnie się napędzają, przy czym najbardziej korzystają na tym właściciele magazynów. Nic więc dziwnego, że rokrocznie w Polsce powstają miliony metrów kwadratowych nowych powierzchni magazynowych. Ten sektor przynosi ogromne profity i nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała w kolejnych latach ulec zmianie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie