Dobry logistyk – czyli jaki? Na co zwrócić uwagę szukając pracownika do działu logistyki?

Jerzy Biernacki
28.10.2015

Jeszcze kilka lat temu kierunek „Logistyka” oferowany przez uczelnie wyższe był traktowany z przymrużeniem oka. Wielu sądziło, że to kolejny przyczółek dla osób, które nie wiedzą, co chcą w życiu robić i studiują dla studiowania. Dziś okazuje się, że rynek bardzo potrzebuje dobrych specjalistów w tej dziedzinie, a tych zwyczajnie brakuje. Dlatego firmy sięgają po osoby niekoniecznie wykształcone, ale przynajmniej o konkretnych predyspozycjach. Na co zwrócić uwagę szukając pracownika do działu logistyki? Oto kilka kluczowych cech.

  1. Wykształcenie, ale nie tylko – idealnym rozwiązaniem byłoby znalezienie osoby wykształconej w kierunku związanym z logistyką, ale też takiej, która ma jakieś doświadczenie w tej branży. Pożądani są więc absolwenci mający za sobą staże lub choćby rok czy dwa pracy na niższych stanowiskach w firmach zajmujących się magazynowaniem, obsługą flot samochodowych itd. Tacy pracownicy są jednak dość szybko zagarniani przez rynek.
  2. Odpowiednie cechy osobowościowe – nie oszukujmy się, logistyka to stres, dlatego nie każdy ma predyspozycje, aby się w tej branży odnaleźć. Rekrutując powinniśmy więc przynajmniej spróbować ocenić, czy kandydat radzi sobie z sytuacjami stresogennymi. Dużo powie nam już sama rozmowa. Zbytni luz może świadczyć o dużym podenerwowaniu. Jeśli natomiast kandydat ma problem z przypomnieniem sobie swojego numeru telefonu, to będzie świadczyć, że słabo radzi sobie z emocjami.
  3. Łatwe nawiązywanie kontaktów – pracownik działu logistyki musi umieć działać w zespole, jednać sobie ludzi, a nie ich do siebie zrażać. Sam nie zrobi niczego, bo logistyka to naczynia połączone. Indywidualiści raczej nie mają czego szukać w tym zawodzie.
  4. Doświadczenie zawodowe – bardzo pożądanymi pracownikami logistyki są osoby, które w przeszłości pracowały już na stanowiskach związanych ze sprzedażą lub zarządzały jakimś zespołem. W przypadku młodego człowieka może być to trudne, dlatego warto też zainteresować się, czy w swojej dotychczasowej karierze pracował w zespole, czy miał kontakt np. z magazynem, a może z produkcją? Każde takie doświadczenie jest bardzo przydatne w pracy w logistyce.
  5. Dyspozycyjność – a może raczej gotowość do pracy w dosłownie każdym momencie. Oczywiście nie można wymagać od pracownika, aby był na każde nasze zawołanie i gnał do firmy bez powodu w środku nocy. Oceńmy jednak, czy jest on na tyle dyspozycyjny, aby móc poświęcić jakąś prywatną sprawę w imię pomocy pracodawcy. Nie musi to być nawet związane z przyjazdem do biura – wiele spraw można przecież załatwić przez telefon. Jeśli kandydat z góry zakłada, że po 16 wyłącza telefon, to nie nadaje się do tej pracy.
  6. Wiek – tak, ma znaczenie, szczególnie w sytuacji, gdy szukamy kogoś na stanowisko kierownicze. Wówczas lepiej jest postawić na osobę doświadczoną nie tylko z powodu jej wiedzy, ale też faktu, że taki pracownik cieszy się większym szacunkiem załogi i łatwiej jest mu zdobyć u niej autorytet. W logistyce to bardzo ważne.

Większość tych cech jest oczywiście uniwersalna, ale w logistyce mają one podwójne znaczenie. Rekrutując zwracajmy również uwagę, czy nasz przyszły pracownik miał do czynienia z oprogramowaniem informatycznym używanym w logistyce, takim jak chociażby SAP. To bardzo ułatwi mu natychmiastowe wdrożenie się w firmie.

 

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie