Prawo jazdy kategorii B+E to popularne rozszerzenie standardowej kategorii B, które uprawnia do kierowania zespołem pojazdów o większej masie. Zdobycie tych uprawnień jest w interesie m.in. osób planujących karierę kierowcy zawodowego, o czym więcej przeczytasz w naszym poradniku.
Mając prawo jazdy tej kategorii możesz prowadzić zespół pojazdów składających się z samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony wraz z przyczepą o DMC do 3,5 tony. Łączna masa zestawu teoretycznie może wynosić do 7 ton, ale w praktyce jest ograniczona do około 6,1 tony ze względu na warunki techniczne pojazdów. Takie prawo jazdy będzie więc bardzo cenne w przypadku osób, które chcą zawodowo kierować busami w transporcie krajowym czy międzynarodowym, dodatkowo mogąc zaprzęgnąć przyczepę zwiększającą zdolności przewozowe zestawu.
Kategoria B+E pozwala także na prowadzenie ciągnika rolniczego lub pojazdu wolnobieżnego z jedną lub dwiema przyczepami. Maksymalny zestaw to trzy pojazdy (holownik + dwie przyczepy).
Uprawnienie to jest niezbędne dla osób chcących ciągnąć ciężkie przyczepy kempingowe, lawety, przyczepy z łodziami czy koniowozy. Jest to zatem pożądana kwalifikacja z punktu widzenia np. osób, które rozważają pracę w charakterze kierowcy pomocy drogowej.
Choć kategoria B96 również pozwala na ciągnięcie przyczep, jej możliwości są znacznie ograniczone – DMC zestawu pojazdów nie może przekroczyć 4,25 tony. Dla cięższych zestawów konieczne jest zatem uzyskanie kategorii B+E.
Wadą tej kategorii jest fakt, iż trzeba ukończyć kurs obejmujący 15 godzin jazdy. Cena kursu wynosi od około 1500 do 2000 zł w zależności od szkoły jazdy. Następnie przystępujemy do egzaminu państwowego, co kosztuje dodatkowe 200 zł.
Zdobycie tych uprawnień może być dużym krokiem w kierunku zrobienia kariery w branży logistycznej jako kierowca lżejszych zestawów pojazdów.