Czym właściwie jest logistyka? Poznaj zasadę 7W

Remigisz Szulc
28.10.2015

Gdyby zapytać o znaczenie słowa „logistyka” przypadkowych przechodniów, to pewnie najczęstsze odpowiedzi brzmiałyby: transport, magazynowanie, dostawy materiałów, przewóz towarów, zarządzanie pojazdami. To wszystko prawda, ale nadal nie dotyka sensu tego, czym nasza branża się zajmuje. Co jest jej kluczem? Dlaczego właściwie mówimy o tak dużym znaczeniu logistyki dla współczesnego świata, w tym krajowych gospodarek? To wszystko może wyjaśnić jedna, krótka, ale bardzo treściwa definicja. Określamy ją mianem zasady 7W. Jeśli o niej nie słyszeliście, to przeczytajcie.

Zasad 7W

Zasada 7W to właściwie definicja logistyki. Powinien ją znać każdy, kto zajmuje się tą branżą, a już szczególnie gdy odpowiada za sukces swojej firmy. Przytoczmy ją:

Logistyka polega na dostarczeniu właściwego produktu, we właściwych ilościach i we właściwej cenie, o właściwej jakości do właściwego odbiorcy, do właściwego miejsca we właściwym czasie.

Prawda, że logiczne? W końcu to logistyka. Warto przyjrzeć się bliżej każdemu zdaniu tej definicji, aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym tak naprawdę się zajmujemy, a także po co to robimy.

  • Właściwy produkt – należy to rozumieć także w ten sposób, że bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego środka transportu dla konkretnego towaru, który ma zostać dostarczony. Należy dbać, aby nie doszło do żadnej pomyłki podczas załadunku, bo to burzy cały ciąg kolejnych zadań i naraża na straty zarówno przewoźnika, jak i klienta.
  • Właściwe ilości – klient zamawia konkretną ilość towaru i taką musi otrzymać. Chodzi tutaj także o to, aby przewoźnicy odpowiednio zabezpieczali ładunek oraz mieli ubezpieczenie, które w razie jakichkolwiek problemów pokryje straty klienta.
  • We właściwej cenie – to trudny temat dla współczesnej logistyki, bo większość przewoźników mocno narzeka na niskie ceny i słabą opłacalność transportu. Wpływ na to ma wiele czynników, jednak klient końcowy powinien jak najmniej odczuwać skutki ich działania.
  • O właściwej jakości - należy dążyć do tego, aby oferowana klientowi cena realnie odzwierciedlała jakość usługi. Towar musi zostać odpowiednio zabezpieczony, aby dotarł na miejsce w nienaruszonym stanie.
  • Do właściwego odbiorcy – to może być dla wielu zabawne, ale tak, pomyłki się zdarzają, a ich skutki prawie zawsze są bardzo przykre. Logistyka jest ciągiem naczyń połączonych, dlatego jeśli jeden z elementów zawodzi, pozostałe również przestają mieć znaczenie.
  • Do właściwego miejsca – jak wyżej. Nie można się kierować rutyną i wysyłać frachtu tam, gdzie zawsze był odbierany. Trzeba za każdym razem sprawdzać faktyczne miejsce dostawy.
  • We właściwym czasie – najważniejsza kwestia. Logistyka to czas i zaufanie ze strony klienta, że firma przewozowa zadba o terminowość dostawy. Dlatego właśnie nad całym procesem pracuje sztab ludzi – bo chodzi o to, aby towar dotarł dokładnie wtedy, gdy jest oczekiwany.

Pamiętajmy, że kluczowym celem logistyki jest zawsze zadowolenie klienta czyli odbiorcy towaru. Jego pozytywne referencje są najważniejszym elementem budowania profesjonalnego wizerunku firmy oraz podstawą zaufania, jakim obdarzą nas kolejni klienci.

Definicja ta jest krótka oraz łatwa do zapamiętania i charakteryzuje rolę logistyki w przepływie dóbr materiałowych. Wynika z niej, że rola klienta jest bardzo ważna ponieważ to on decyduje prawie o wszystkim: co chce, w jakich ilościach, gdzie ma być dostarczony towar oraz kiedy. Do logistyka natomiast należy realizacja zamówienia zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie