Co należy zrobić w razie awarii tachografu?

Antoni Kwapisz
01.10.2018

Tachograf to dziś obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu wykorzystywanego w transporcie. Dzięki tachografom udało się znacznie ograniczyć patologie toczące tę branżę, na czele ze zmuszaniem kierowców do absurdalnie długiego czasu pracy. Jak każde urządzenie elektroniczne, także tachograf może jednak ulec awarii. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Wszystko wyjaśniają nam obowiązujące przepisy.

Żadnych napraw na własną rękę!

Próby naprawienia urządzenia przez kierowcę są niedopuszczalne i grożą tym, że tachograf zostanie wycofany z eksploatacji, a w razie kontroli drogowej przewoźnik zostanie ukarany wysokim mandatem. W momencie stwierdzenia awarii kierowca musi natychmiast poinformować o tym bezpośredniego przełożonego. Ten kontaktuje się z producentem lub wskazanym przez niego autoryzowanym serwisem.

Ważne!

Tachograf musi trafić do naprawy najpóźniej w ciągu 7 dni od momentu stwierdzenia usterki.

Jeśli do awarii dojdzie w trasie, kierowca powinien zjechać do bazy i przekazać urządzenie do naprawy najpóźniej w ciągu 7 dni. W przypadku kontynuowania jazdy  ciąży na nim obowiązek ręcznego spisywania wszystkich parametrów rejestrowanych przez tachograf.

Nie warto ukrywać usterki

Niesprawny tachograf oczywiście źle rejestruje przebieg trasy lub w ogóle tego nie robi. W razie kontroli zostanie to natychmiast wykryte przez inspektora ruchu drogowego. Dalsze postępowanie jest uzależnione od tego, czy kierowca wiedział o usterce, czy też nie.

Wbrew pozorom udowodnienie kierowcy, że zbagatelizował awarię tachografu, nie jest takie trudne. Wystarczy, że inspektor przenalizuje wydruk – większość urządzeń sygnalizuje usterkę stosownym komunikatem. Będzie wówczas wiadomo, kiedy doszło do awarii i czy kierowca zmieścił się w limicie 7 dni, w ciągu których należy oddać tachograf do naprawy.

Nawet niedoświadczony kierowca nie powinien mieć problemu ze stwierdzeniem usterki urządzenia. Najczęściej objawia się ona:

  • Wyświetleniem błędu – po kliknięciu informacja na ten temat automatycznie zapisuje się w pamięci tachografu;
  • Brak reakcji, nie wyświetlają się żadne informacje;
  • Przerwanie zapisu;
  • Nieprawidłowe rejestrowanie czasu pracy – tachograf liczy go nawet podczas pauzy;

Żaden tachograf nie daje 100% gwarancji bezawaryjności. Prędzej czy później dojdzie do usterki każdego urządzenia. Dlatego dobrą praktyką jest przeanalizowanie zapisu po każdej zakończonej trasie. Jeśli pojawią się jakieś anomalie, tachograf powinien natychmiast trafić do serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie