Wykonywanie zawodu kierowcy, zwłaszcza samochodu ciężarowego, wiąże się z ogromną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg. Nie dziwi zatem, że każda osoba chcąca trudnić się tą profesją jest zobowiązana do regularnego poddawania się badaniom okresowym. O jakich badaniach mowa? Jak często trzeba się na nie zgłaszać? Jakie choroby dyskwalifikują pracownika z wykonywania zawodu kierowcy?
Przed podjęciem zatrudnienia w firmie transportowej kierowca musi przejść badanie wstępne. To standard, niezależnie od stanowiska. Dużo ważniejsze jest badanie okresowe, któremu należy się poddawać co 5 lat (w przypadku kierowców do 60. roku życia) lub co 30 miesięcy (kierowcy powyżej 60. roku życia).
Jeśli natomiast kierowca miał co najmniej 30-dniową przerwę w pracy spowodowaną chorobą, to jest zobligowany do poddania się badaniu kontrolnemu. Bez tego nie może zostać dopuszczony do prowadzenia pojazdu.
W ramach badań wstępnych, okresowych i kontrolnych najważniejsze są badania specjalistyczne, w tym:
Dodatkowo kierowcy zawodowi są poddawani badaniu psychologicznemu, badaniu zjawiska olśnienia oraz badaniu, które ma ocenić widzenie obuoczne oraz zmierzchowe. Jeśli wszystko jest w porządku, lekarz wystawie kierowcy zaświadczenie, że może nadal wykonywać ten zawód.
Podstawowym przeciwwskazaniem do wykonywania pracy kierowcy zawodowego jest oczywiście poważna wada wzroku. Kierowca może być krótko- lub dalekowidzem, ale wymagane jest wówczas, aby korzystał z korekcji wzroku – okularów lub soczewek kontaktowych. W przypadku bardzo dużej wady lekarz nie wyda zgody na pracę w charakterze kierowcy zawodowego. Od kierowcy wymaga się również bezbłędnego rozpoznawania barw.
Ważne jest badanie laryngologiczne, w trakcie którego przeprowadza się próbę słyszenia szeptu z odległości 6 metrów. Jeśli kierowca jej nie przejdzie, nie będzie mógł dalej wykonywać tego zawodu.
Bardzo ryzykowne są również choroby ogólnoustrojowe, w tym cukrzyca. Nie jest to kategoryczne przeciwwskazanie do wykonywania zawodu kierowcy, natomiast pracodawca może mieć poważne obiekcje przed przyjęciem cukrzyka do swojej firmy. Podobnie będzie z kierowcami mającymi na koncie napady padaczkowe. Z zawodu kierowcy wyklucza również niska sprawność psychoruchowa oraz stwierdzony brak koordynacji wzrokowo-ruchowej.