Wózki widłowe wielokierunkowe – czym są i do czego służą

Krzysztof Jagielski
09.03.2023

Dla wózka widłowego wielokierunkowego nie ma ładunku, którego nie obsłuży. To prawdziwa maszyna wielozadaniowa, która może pracować zarówno wewnątrz i na zewnątrz, w wąskich korytarzach roboczych magazynu – nawet takich o szerokości 190 mm, a ponadto umożliwia składowanie towarów na wysokości do wysokości 8 300 mm. Dodatkowo, a może przede wszystkim, jest to pojazd doskonale przystosowany do transportu dłużyc i wszelkich ładunków wielkogabarytowych, niestandardowych i dzięki temu jest szczególnie przydatny w branżach stalowej, betonowej, budowlanej, spedycyjnej czy w przemyśle drzewnym i przetwórstwie tworzyw sztucznych.

Co to jest wózek wielokierunkowy?

Wózek wielokierunkowy to maszyna specjalistyczna, łącząca w sobie wygodę wózka widłowego czołowego z przeciwwagą (przy transporcie poziomym) i wózka widłowego przeznaczonego do wąskich korytarzy roboczych – VNA. Dzięki temu redukuje potrzebę posiadania kilku maszyn, a to przekłada się na realne oszczędności dla przedsiębiorstwa. Za jego wielokierunkowość odpowiada funkcja płynnego przestawienia położenia kół o 90° bez ruchu kabiny, a zatem wózek nie potrzebuje miejsca do zmiany linii przejazdu. Brak konieczności wykonywania takich manewrów jak cofanie czy zawracanie okazuje się szczególnie istotne przy transportowaniu długich, ponadgabarytowych ładunków, które mogą być przewożone zarówno prostopadle jak i równolegle do kierunku jazdy. Wpływa to na ich stabilność oraz na pewność i bezpieczeństwo dla operatora.

Zalety wózków wielokierunkowych

Mocnym punktem wózków wielokierunkowych i ich podstawową zaletą jest to, że ich konstrukcja umożliwia transport długich ładunków (np. turbin wiatrowych, elementów konstrukcyjnych z dziedziny astronautyki czy odlewów betonowych) przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa towaru i minimalizacji ryzyka strat. Jest to osiągalne dzięki właściwemu umiejscowieniu kabiny i siedzenia kierowcy, który ma zapewniony panoramiczny widok na cały przewożony towar bez względu na to, w jakiej pozycji się znajduje. Dodatkowo, rotacja kół w miejscu likwiduje konieczność trudnego manewrowania, a jednocześnie gwarantuje możność pracy w ograniczonej przestrzeni, także pomiędzy wąsko ustawionymi regałami magazynowymi.

Rodzaje wielokierunkowych wózków widłowych

Niekwestionowanym światowym liderem, dostarczającym rozwiązania z zakresu urządzeń do transportu w obszarze intralogistyki jest irlandzka firma Combilift. Ten producent nieprzerwanie od 1998 roku dostarcza najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań w zakresie przemieszczania wielkoformatowych, specyficznych ładunków w ograniczonej przestrzeni magazynów wewnętrznych i zewnętrznych. Oto przegląd flagowych urządzeń tego producenta:

Wózek wielokierunkowy standardowy z serii C

 Przeznaczony do transportowania, prac przeładunkowych oraz składowania do wysokości 9 m towarów spaletyzowanych, długich, o niestandardowych wymiarach i wadze do 25 t. Szerokość korytarza między regałami może wynosić zaledwie 2,1 m a praca z tym wózkiem nadal będzie wydajna. Przestrzeń uzyskana z redukcji tej odległości może być wykorzystana na zwiększenie miejsca przeznaczonego na składowanie. Producent zapewnia bogatą ofertę dodatkowego osprzętu, w zależności od tego, jakie materiały będą obsługiwane.

Wózek wielokierunkowy kompaktowy z serii CB

To seria, który otrzymała prestiżową nagrodę Fork Lift Truck Assotiation. Niewielkie wymiary, napęd na wszystkie koła oraz wytrzymałe ogumienie sprawiają, że to idealny wózek czterokierunkowy także do użytku w terenie. Dzięki pozycjonerowi z przesuwem bocznym, to doskonały sprzęt do obsługi zarówno palet, skrzyniopalet, koszy metalowych i dłużyc. Wózek, w zależności od modelu, oferuje udźwig do 4 t i wysokość podnoszenia do 7,5 m.

Wózki wielokierunkowe bocznego załadunku

Te wózki dwukierunkowe zapewniają niezwykłą wydajność i bardzo dobrą sterowność. Seria Combi SL to trzykołowe pojazdy przeznaczone do przemieszczania długich ładunków, których ciężar wynosi do 6 t. Mogą również odkładać je na regały wspornikowe na wysokość ponad 4 m. Z kolei wózki z serii Combi 4WSL to czterokołowe maszyny, z napędem na dwa koła. Są przystosowane do transportu długich ładunków i udźwigu do 6 t na rozległych powierzchniach magazynowych oraz na placach budowy.

Wózki wielokierunkowe dla operatora stojącego

Seria Combi ST i seria Combi GT obejmuje wózki dwukierunkowe boczne z kabiną dla operatora pracującego w pozycji stojącej. Pojazdy z grupy ST charakteryzują się udźwigiem do 4 t oraz wysokością podnoszenia dochodzącą do 4 m. Z kolei model z serii GT cechuje udźwig na poziomie 3 t oraz wysokość podnoszenia prawie 6 m. Zarówno seria ST jak i GT to wózki specjalistyczne, przystosowane do pracy w ograniczonej przestrzeni magazynowej i tam, gdzie zasadnicze znaczenie mają doskonała widoczność wraz z szybką kompletacją towaru.

Wszystkie opisywane powyżej modele znajdziecie na oficjalnej stronie polskiego dystrybutora wózków widłowych wielokierunkowych: https://wdx.pl/oferta/wozki-widlowe/wielokierunkowe/.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie