Strategiczne zarządzanie flotą w świetle Pakietu Mobilności

Andrzej Winnicki
11.06.2024

Znajomość europejskich przepisów dotyczących realizacji transportu towaru i osób, a także prowadzenia firm w branży logistycznej jest niezbędna. Brak wiedzy o aktualnych przepisach niestety nie zwalnia przedsiębiorcy z respektowania regulacji prawnych. A zatem jak europejski Pakiet Mobilności wpływa na sposób strategicznego zarządzania flotą aut w firmie transportowej? Przejdź dalej i dowiedz się więcej.

Bazy eksploatacyjne i postojowe a europejskie regulacje prawne

Jeden z punktów zawartych w regulacjach Pakietu Mobilności to definicja bazy eksploatacyjnej przedsiębiorstwa transportowego. Zgodnie z przepisami to obszar, który jest dostępny wyłącznie dla przewoźnika i dostosowany tak, aby działalność transportowa była prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany.

Nowelizacja przepisów wprowadziła spore zmiany jeszcze w 2023 roku. Najważniejsze dotyczące baz eksploatacyjnych i postojowych to:

  • wielkość bazy eksploatacyjnej musi być adekwatna do skali prowadzonej działalności transportowej,
  • w bazie musi znajdować się minimum jedno miejsce postojowe, miejsce załadunku oraz rozładunku towaru,
  • niezbędne jest przygotowanie miejsca do konserwacji i napraw aut zaliczanych do firmowej floty pojazdów transportowych.

Co ciekawe, przedsiębiorstwa logistyczno-transportowe muszą raz w roku składać sprawozdanie, które dotyczy liczb i średniej arytmetycznej osób zatrudnionych w roku ubiegłym. 

Więcej na temat regulacji prawnych związanych z Pakietem Mobilności przygotowanym przez Parlament Europejski przeczytasz na stronie: https://pragmago.pl/porada/pakiet-mobilnosci-w-transporcie-zalozenia-przepisy-i-zmiany-w-2022/.

Jak przystosować strategię zarządzania firmową flotą samochodów do przepisów Pakietu Mobilności?

Na początek warto zaznaczyć, że baza eksploatacyjna firmy transportowej to miejsce działające jako centrum operacyjne, do którego wracają kierowcy na obowiązkowy, tygodniowy odpoczynek.

Kluczem do legalnego i rozwojowego prowadzenia działalności w branży transportowej jest dostosowanie swojej bazy eksploatacyjnej i postojowej do aktualnych wymogów Pakietu Mobilności:

  1. Liczba miejsc postojowych musi być równowartością ⅓ liczby zgłoszonych pojazdów w firmowej flocie.
  2. Baza eksploatacyjna firmy logistycznej musi znajdować się na terytorium Polski.
  3. Osobiste zgłoszenie oświadczenia o liczbie zatrudnionych osób – można tego dokonać przez platformę ePUAP lub osobiście w urzędzie.

Aby potwierdzić posiadanie bazy eksploatacyjnej w firmie zgodnie z aktualnymi wymogami wynikającymi z Pakietu Mobilności, konieczne jest złożenie oświadczenia do organów zajmujących się wydawaniem zezwoleń na wykonywanie działalności przewozowej. 

Wymagane oświadczenie trzeba zgłosić do starosty powiatowego dedykowanego dla lokalizacji, w której siedzibę ma firma przewozowa.

Czy aktualizacja Pakietu Mobilności sprawia trudności w zarządzaniu firmą transportową?

Choć 2024 rok nie wprowadza żadnych nowości w kwestii organizacji terenu centrum logistycznego (bazy eksploatacyjnej i postojowej), to jednak pojawia się szereg innych zmian, które mogą generować trudności w prowadzeniu firmy transportowej.

Kluczowe zmiany związane z aktualizacją europejskiego Pakietu Mobilności to: wymiana lub montaż cyfrowych tachografów w pojazdach o DMC od 2,5 tony oraz konieczność posiadania licencji w szerszym gronie przedsiębiorców w branży transportowej.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie