Znajomość europejskich przepisów dotyczących realizacji transportu towaru i osób, a także prowadzenia firm w branży logistycznej jest niezbędna. Brak wiedzy o aktualnych przepisach niestety nie zwalnia przedsiębiorcy z respektowania regulacji prawnych. A zatem jak europejski Pakiet Mobilności wpływa na sposób strategicznego zarządzania flotą aut w firmie transportowej? Przejdź dalej i dowiedz się więcej.
Jeden z punktów zawartych w regulacjach Pakietu Mobilności to definicja bazy eksploatacyjnej przedsiębiorstwa transportowego. Zgodnie z przepisami to obszar, który jest dostępny wyłącznie dla przewoźnika i dostosowany tak, aby działalność transportowa była prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany.
Nowelizacja przepisów wprowadziła spore zmiany jeszcze w 2023 roku. Najważniejsze dotyczące baz eksploatacyjnych i postojowych to:
Co ciekawe, przedsiębiorstwa logistyczno-transportowe muszą raz w roku składać sprawozdanie, które dotyczy liczb i średniej arytmetycznej osób zatrudnionych w roku ubiegłym.
Więcej na temat regulacji prawnych związanych z Pakietem Mobilności przygotowanym przez Parlament Europejski przeczytasz na stronie: https://pragmago.pl/porada/pakiet-mobilnosci-w-transporcie-zalozenia-przepisy-i-zmiany-w-2022/.
Na początek warto zaznaczyć, że baza eksploatacyjna firmy transportowej to miejsce działające jako centrum operacyjne, do którego wracają kierowcy na obowiązkowy, tygodniowy odpoczynek.
Kluczem do legalnego i rozwojowego prowadzenia działalności w branży transportowej jest dostosowanie swojej bazy eksploatacyjnej i postojowej do aktualnych wymogów Pakietu Mobilności:
Aby potwierdzić posiadanie bazy eksploatacyjnej w firmie zgodnie z aktualnymi wymogami wynikającymi z Pakietu Mobilności, konieczne jest złożenie oświadczenia do organów zajmujących się wydawaniem zezwoleń na wykonywanie działalności przewozowej.
Wymagane oświadczenie trzeba zgłosić do starosty powiatowego dedykowanego dla lokalizacji, w której siedzibę ma firma przewozowa.
Choć 2024 rok nie wprowadza żadnych nowości w kwestii organizacji terenu centrum logistycznego (bazy eksploatacyjnej i postojowej), to jednak pojawia się szereg innych zmian, które mogą generować trudności w prowadzeniu firmy transportowej.
Kluczowe zmiany związane z aktualizacją europejskiego Pakietu Mobilności to: wymiana lub montaż cyfrowych tachografów w pojazdach o DMC od 2,5 tony oraz konieczność posiadania licencji w szerszym gronie przedsiębiorców w branży transportowej.
Komunikat prasowy