Transport samochodowy zimą: podstawowe zasady bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku

Maciej Piwowski
03.02.2020

Sezon zimowy jest szczególnie wymagający dla każdego zawodowego truckera. Nie ma jednak zmiłuj: pomimo gorszych warunków na drodze trzeba dostarczyć towar na czas, bez żadnych uszkodzeń, a przy tym nie narazić właściciela ciężarówki na straty spowodowane na przykład kolizją, awarią czy innym niebezpiecznym zdarzeniem. Większości takich sytuacji można uniknąć, jeśli tylko kierowca i właściciel pojazdu zadbają o podstawowe kwestie związane z przygotowaniem ciężarówki do zimowej trasy. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Serwis przed zimą

Bardzo często właściciele ciężarówek rezygnują z przedzimowego serwisu, bo rzekomo „lepiej poczekać z tym do wiosny”. To nieprawda. Niesprzyjające warunki atmosferyczne, w tym niska temperatura, bezlitośnie obnażają wszelkie słabe punkty w samochodzie. Rozsądnie jest więc jeszcze przed starem sezonu zimowego odwiedzić specjalistyczny serwis, który m.in. wymieni olej silnikowy, filtry (w tym kluczowy filtr paliwa) oraz sprawdzi stan układu hamulcowego i kierowniczego.

Zimowe paliwo

Wielu zawodowych kierowców podchodzi do takich paliw z dystansem, ale prawda jest taka, że rzeczywiście olej napędowy z dodatkami uszlachetniającymi sprawdza się znacznie lepiej w okresie niskich temperatur. Przede wszystkim ułatwia poranne uruchomienie silnika i zapobiega wytrącaniu się wody i parafiny w układzie paliwowym.

Wymiana płynu do spryskiwaczy

Prozaiczna, ale też często bagatelizowana kwestia. Płyn na zimowy należy wymienić już wtedy, gdy temperatura powietrza spada do około 5 stopni Celsjusza. Nie warto z tym zwlekać do pierwszych mrozów. Wyobraźmy sobie, jak niebezpieczna będzie podróż wielotonową ciężarówką, gdy kierowca nie ma możliwości umycia przedniej szyby.

Opony zimowe

W Polsce, co trudno zrozumieć, nadal nie ma obowiązku stosowania zimowego ogumienia. Mimo to zdrowy rozsądek podpowiada, aby właściciel ciężarówki zainwestował w takie opony, bo znacznie zwiększają one bezpieczeństwo kierowcy i przewożonego ładunku. Radzimy, aby zimowe ogumienie założyć nie tylko na osi napędowej, ale także skrętnej. To samo tyczy się naczepy.

Usuwanie lodu i śniegu z dachu ciągnika oraz naczepy

Należy bezwzględnie uczulić kierowcę, by zimą każdorazowo przed ruszeniem w trasę sprawdził, czy na dachu ciągnika i naczepie nie zalega lód lub śnieg. Trzeba to wszystko usunąć, bo nietrudno się domyślić, jak niebezpieczna może być sytuacja, w której z np. naczepy nagle spada potężna lodowa bryła i ląduje na szybie jadącego z tyłu samochodu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie