Jak uniknąć obostrzeń pakietu mobilności prowadząc spółkę w Niemczech?

Mariusz Siwko
21.09.2020

Polscy przewoźnicy od lat stawiają czoła zmianom przepisów prawa transportowego. Kolejne, którym należy sprostać, dotyczą pakietu mobilności. Jak sobie z nimi poradzić?

20 sierpnia zaczęły obowiązywać nowe zasady czasu pracy kierowców. Ich celem jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nie sposób podkreślić, że poprawią się także warunki pracy kierowców. Przewoźnik musi zapewnić im miejsca noclegowe z odpowiednim zapleczem sanitarnym. Chociaż uregulowanie tych zasad było konieczne, to jednak budzi duże obawy przewoźników o przyszłość ich firm. Główną obawą są jeszcze wyższe koszty utrzymania firmy. Jednym ze sposobów na zwiększenie obrotu i zarobków, które pozwolą utrzymać płynność finansową firmy, jest zwiększenie liczby transportów. Niestety w przypadku kierowców działalności, które wykonują trasy wyłącznie na rynku niemieckim, może być to niemożliwe bez powiększenia floty. Przeszkodą są zasady wykonywania kabotażu. Obecnie kierowca może wykonać 4 kabotaże w ciągu 7 dni. To często ogranicza możliwość załadowania pełnej naczepy towaru. Niebawem, bo od marca 2022 roku zaczną obowiązywać nowe zasady — tak zwany (cooling off). Kierowca nadal będzie mógł wykonać 4 kabotaże, ale z taką różnicą, że pomiędzy kolejnym transportem kabotażowym tym samym pojazdem muszą minąć 4 dni przerwy. Czy istnieje rozwiązanie, które pomoże przewoźnikom uniknąć negatywnych skutków tych zmian?

Założenie spółki w Niemczech, jako sposób na większą ilość zleceń

Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na założenie spółki transportowej lub spedycyjnej w Niemczech. Argumentem przemawiającym za tą decyzją są możliwości zarobkowe. Dotyczą one przede wszystkim tych przewoźników, którzy wykonują transport na Niemcy.

- Do tej pory duże znaczenie dla przewoźników decydujących się otworzyć spółkę na niemieckim rynku, miała możliwość unikania obostrzeń związanych z kabotażem. Firmy Niemieckie, które wykonują transporty w granicach swojego kraju, nie są nim objęte, dlatego mogą wykonywać dowolną ilość załadunków i rozładunków. Od marca 2022 roku zasady wykonywania kabotażu zostaną zaostrzone. Kierowca będzie mógł wykonać 3 kabotaże jednym pojazdem, po czym auto będzie musiało odbyć 4-dniową przerwę, co w przypadku firm jeżdżących wyłącznie za niemiecką granicą będzie oznaczało zamrożenie auta i brak możliwości wykonywania nim zleceń — mówi Paul Reich z Kancelarii Prawnej Transcash. Ogranicza to mocno zarobki firmy i ich rozwój — dodaje.

Nie sposób nie podkreślić, że załadowca, który ma wyższe zapotrzebowanie na transport woli wybrać niemieckiego przewoźnika, który obsłuży go zgodnie z wymaganiami. Rynek niemiecki ma ogromny potencjał — zapotrzebowanie na zlecenia transportowe wśród niemieckich załadowców przerasta możliwości lokalnego sektora transportowego. W wyniku tego dużo zleceń jest wykonywana w terminie dłuższym niż oczekiwany. Braki usług transportowych mogą wypełniać przewoźnicy z innych krajów, jednak ze względu na konieczność przestrzegania zasad związanych z kabotażem nie są w stanie przyjmować wystarczającej liczby zleceń.

Nowy obowiązek wykonywania przerw i odpoczynków, a spółka w Niemczech

Od 20 sierpnia tego roku obowiązują nowe zasady spędzania przerw i odbywania odpoczynków. Ważna jest ochrona warunków pracy kierowców i ich bezpieczeństwo nie tylko w pracy, ale również podczas odpoczynku. Stąd rozszerzone zostaną kontrole przedsiębiorstw transportowych pod kątem przestrzegania omawianych przepisów. Również kierowcy będą musieli mieć pełną wiedzę w zakresie czasu prowadzenia pojazdu, odpoczynków, a także zagrożeń, wynikających z nadmiernego zmęczenia podczas pracy. Zostały dokładnie określone zasady odbywania odpoczynków, nałożony został także obowiązek powrotu auta do siedziby firmy. Kierowca na trasie spotyka się z różnymi komplikacjami takimi jak opóźnienie w rozładunku, awaria, czy korki na drodze. Bardzo często dojechanie na czas do bazy jest niemożliwe. Dodatkowe dwie godziny jazdy mogą być niewystarczające. Kierowca i przewoźnik są więc narażeni na koszty związane z nieprzestrzeganiem obowiązku wykonywania przerw i odpoczynków. W momencie, gdy kierowca wykonuje trasy na niemieckim rynku, a firma, dla której pracuje jest tam zarejestrowana, unika tego ryzyka. Może on bezpiecznie i bez stresu zakończyć czas pracy w Niemczech, a następnie udać się w dowolne miejsce w celu wykonania odpoczynku.

Prowadzenie spółki w Niemczech wiąże się także z innymi korzyściami. Jeżeli potrzebujesz szczegółowych informacji na temat zakładania i prowadzenia działalności na rynku niemieckim, zapisz się nasz szkolenia.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie