Wystarczy wizyta w jakimkolwiek porcie przeładunkowym, aby przekonać się, jak gigantyczną gałęzią światowej gospodarki jest spedycja kontenerowa. Przewóz towarów w specjalnych kontenerach to bez wątpienia przyszłość branży transportowej. Dlaczego? Ponieważ jest to metoda wygodna, szybka, bezpieczna i tania. W dodatku bardzo uniwersalna.
Spedycja kontenerowa jest jedną z nielicznych metod transportu, która w ostatnich latach wyraźnie się rozwija. Wystarczy wspomnieć, że w 2016 roku przez port morski w Gdyni przeszło ponad 1,2 miliona kontenerów, a trudno przecież uznać rodzimy port za światowego potentata.
Transport kontenerowy przede wszystkim daje przewoźnikom i ich klientom spore możliwości. Pozwala przewieźć towary z jednego końca świata na drugi z minimalnym ryzykiem ich zniszczenia czy zagubienia. Wypadki morskie wciąż stanowią promil, przynajmniej w porównaniu do drogowych czy nawet lotniczych i kolejowych.
Bez wątpienia duży wpływ na rozwój tej branży ma zacieśnienie relacji handlowych między Azją a Europą – szczególnie dotyczy to Chin. Towary z Państwa Środka dosłownie zalewają Stary Kontynent, a dzięki portalom aukcyjnym stały się dostępne już nie tylko dla dystrybutorów, ale także odbiorców detalicznych.
Największym atutem spedycji kontenerowej jest bez wątpienia fakt, że kontenery mogą być transportowane w różny sposób: drogą morską, lądową, kolejową i powietrzną. W dodatku istnieje kilka rodzajów kontenerów, dzięki czemu można w nich przewozić praktycznie dowolne towary, także produkty spożywcze i wielkogabarytowe.
Warto wiedzieć
Istnieje kilka rodzajów kontenerów. Najpopularniejsze są: kontenery GP (do ogólnego zastosowania), kontenery OT (z otwieranym dachem), kontenery HC (o podwyższonej wysokości) i kontenery REF (chłodnie).
Kolejną korzyścią wynikającą z wykorzystywania kontenerów transportowych jest brak konieczności wykonywania przeładunku towarów. Kontener prosto ze statku może trafić na naczepę i dotrzeć do miejsca docelowego, co skraca czas transportu i obniża jego koszty.
Właśnie – koszty. To także duży atut spedycji kontenerowej. Biorąc pod uwagę pojemność kontenera okazuje się, że jednostkowy koszt transportu towarów jest bardzo konkurencyjny w stosunku do np. spedycji lotniczej.
Transport kontenerowy niemal na pewno będzie się rozwijać. Porty na całym świecie notują rekordowe wyniki liczby przeładowanych kontenerów, głównie docierających z Azji. Ten stan będzie trwać tak długo, jak będzie istnieć potrzeba taniego i pewnego przewożenia towarów między odległymi krajami.