Transport międzynarodowy to ciężki kawałek chleba, zwłaszcza dla kierowców, którzy muszą stosować się do przepisów obowiązujących w krajach tranzytowych. Główne ograniczenie dotyczy oczywiście maksymalnej prędkości, która różni się w zależności od kraju. Aktualne limity prędkości dla ciężarówek o masie ponad 3,5 tony obowiązujące w najważniejszych krajach Europy, przez które wiedzie transport międzynarodowy, znajdziesz w naszym poradniku.
Polska
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 70 km/h, 80 km/h na drogach dwujezdniowych z dwoma pasami
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Niemcy
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 60 km/h (dla pojazdów powyżej 7,5 t)
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Francja
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 80 km/h (60 km/h dla pojazdów łączonych powyżej 12 t)
- Drogi ekspresowe: 80 km/h
- Autostrady: 90 km/h
Wielka Brytania (przeliczone z mil)
- Teren zabudowany: 48 km/h
- Teren niezabudowany: 64 km/h
- Drogi ekspresowe: 80 km/h
- Autostrady: 96 km/h
Włochy
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 70–80 km/h w zależności od masy pojazdu
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80–100 km/h (w zależności od masy pojazdu)
Hiszpania
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 70–80 km/h w zależności od warunków drogowych
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Szwajcaria
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 80 km/h
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Holandia
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany, drogi ekspresowe, autostrady: 80 km/h
Austria
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 70 km/h
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Czechy
- Teren zabudowany: 50 km/h
- Teren niezabudowany: 80 km/h
- Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Zwracamy przy tym uwagę, że różnice między krajami dotyczą nie tylko limitów prędkości, ale także… stawek mandatów za ich przekroczenie. Noga z gazu, zwłaszcza prowadząc ciężki zestaw z naczepą!