Jak wybrać spedytora do współpracy z firmą transportową?

Maciej Piwowski
26.04.2021

Jeśli masz niewielką firmę transportową, to na pewno chciałbyś móc skupić się tylko na wykonywaniu tej usługi. Dobrze byłoby nie musieć martwić się pozyskiwaniem klientów i rozliczeniami, prawda? Szansę na to mają firmy, które nawiążą współpracę z dużym spedytorem – wówczas kontrakty są realizowane na jego zlecenie, to z nim się rozliczamy i to on podrzuca nam klientów. Układ wydaje się być idealny, o ile jednak znajdziesz odpowiedniego spedytora. Sprawdź, na co trzeba zwrócić uwagę przed nawiązaniem współpracy.

Wypłacalność

To zdecydowanie najważniejsza kwestia, którą musisz bardzo dokładnie sprawdzić. Przed podpisaniem umowy ze spedytorem ustal, czy jego firma jest wypłacalna, czy nie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, czy nie ma jakichś zaległości w stosunku do innych przedsiębiorstw, urzędów etc.

Jest wiele sposobów na ustalenie faktycznej kondycji finansowej spedytora. Możesz np. sprawdzić go w bazach dłużników (są dostępne za darmo, choć szczegółowe raporty mogą wymagać opłacenia) czy rejestrach komorniczych oraz na tzw. giełdach długów.

Renoma spedytora

Tutaj sprawa jest dość prosta: nie nawiązuj współpracy z firmą spedycyjną, która została założona kilka tygodni temu i nikt jeszcze o niej nie słyszał. To zbyt duże ryzyko, a już zwłaszcza, gdy przedstawione warunki współpracy wydają się być wyjątkowo kuszące. Może się okazać, że spedytor zbudował swój model biznesowy na wykorzystywaniu podwykonawców, którym będzie płacić z dużym opóźnieniem.

Opinie innych firm transportowych

Gdy masz już na oku konkretnego spedytora, z którym chciałbyś nawiązać współpracę, to koniecznie wypytaj o niego kolegów po fachu. Szukaj opinii o firmie w wyszukiwarce Google, na forach poświęconych transportowi i logistyce, zadzwoń do znajomych przedsiębiorców i zapytaj, czy słyszeli o spedytorze, a może mają z nim jakieś doświadczenia.

Wielkość firmy

Ogólna zasada brzmi: im większa firma, tym mniejsze ryzyko, że okaże się niewypłacalna czy zniknie z rynku z dnia na dzień. Poza tym duzi spedytorzy z reguły pozyskują najatrakcyjniejszych klientów, których chcą obsługiwać wszystkie firmy transportowe. Dwa razy zastanów się natomiast nad nawiązaniem współpracy z małym spedytorem, który obsługuje stosunkowo niewielu klientów i dopiero buduje swoją pozycję na rynku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.